چالش‌های اجرای ارزشیابی توصیفی درس ریاضی در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشگاه علامه طباطبایی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

4 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چکیده

هدف این پژوهش، تبیین چالش‌های اجرای ارزشیابی توصیفی برای درس ریاضی در دوره ابتدائی بود که با رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری انجام شد و در آن، 24 معلم داوطلب دوره ابتدائی شرکت کردند. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، یک جلسه هم­اندیشی و یادداشت­های میدانی و تعامل بین پژوهشگران جمع‌آوری شد. این کار، به قصد مثلثی­سازی (همسوسازی) جهت اعتبار داده­ها و اعتماد یافته­ها انجام شد. پس از چند مرحله کاهش نظام وار داده‌ها، چالش­های شناسایی شده در چهار مقوله اصلی «چالش‌های سیاست‌گذاری»، «چالش‌های اجرایی - آموزشی»، «چالش‌های مفهومی» و «چالش‌های فرهنگی - اجتماعی» برچسب‌گذاری شدند. نتیجه‌گیری این پژوهش، ارائه تصویر روشن­تری از چگونگی اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از دید معلمان دوره ابتدایی است که مجریان اصلی آن هستند و ضرورت دارد سیاست­گذاران، برای رویارویی اصولی با این چالش‌ها، چاره‌اندیشی نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Challenges of Implementing Descriptive Evaluation for Mathematics at the Elementary School from Teachers’ Perspective

نویسندگان [English]

  • morteza mortazavi 1
  • Zahra Gooya 2
  • Hasan Maleki 3
  • Soheila Gholamazad 4
1 Department of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University
2 Shahid Beheshti University
3 Department of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University
4 Education Research Institute
چکیده [English]

The present study aimed at identifying the challenges of “descriptive evaluation” program launched by the Ministry of Education in Iran in 2004, nationwide. The research was designed through employing qualitative approach and phenomenography to better understand the challenges which elementary teachers had with evaluation of “mathematics” as one of the subject matters. The participants of the study included 24 elementary teachers who voluntarily participated in this study.  The data were collected through semi-structured interviews, a focus group and researchers’ field notes and their interactive discussions about interviews and focus group. Four main categories of challenges were identified, including policy- making, executive- education, conceptual and social- cultural. It is concluded that a clearer picture of challenges that elementary teachers encounter with this program while teaching mathematics needs to be presented. It is necessary for policy- makers and planners to find more rational solutions for these challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • descriptive evaluation
  • mathematics at the elementary school
  • challenges of implementing descriptive evaluation