توصیف دانش محتوایی پداگوژیکی معلمان دوره ابتدایی با تاکید بر مبحث حجم در مولفه آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا

3 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)

10.22034/tpcj.2024.191807

چکیده

هدف پژوهش حاضر توصیف ادراک معلمان دوره ابتدایی از چگونگی کمک به دانش‌آموزان در  آموزش مبحث حجم، با استفاده از روش مصاحبه مبتنی بر تکلیف بود. بدین منظور تکالیفی طراحی و همراه دو سوال کلی برای شش معلم دوره ابتدایی داوطلب که تجربه تدریس پایه‌های پنجم و ششم را داشتند، به اجرا در‌آمد. پاسخ‌ها باتوجه به مولفه‌های مدل فعال‌سازی شناختی در کلاس (کراوس و همکاران، 2008) تجزیه و تحلیل شد. نتایج مولفه آموزش نشان‌دهنده‌ی تاکید  معلمان بر استفاده از روش تدریس سخنرانی، استفاده اندک از بازنمایی‌های ملموس، برداشت‌های متفاوت از تعریف حجم، محدودیت تجسم فضایی و تکیه بر بازنمایی حسابی در حل تکلیف بود. در مجموع نتایج این پژوهش نیاز معلم‌ها به بهبود دانش در زمینه آموزش مبحث حجم را روشن می‌سازد و بدین منظور پیشنهادهایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Description of Primary School Teachers’ Pedagogical Content Knowledge with Emphasis on the Field of Volume in Instruction Component

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Najafi 1
  • maryam mohsenpour 2
  • Soheila Gholamazad 3
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University
3 Educational Research and Planning Organization (Institute of Education Studies)
چکیده [English]

The purpose of this research was to describe the perception of primary school teachers on how to help students in instructing of the volume, using the task-based interview method. For this purpose, some tasks was designed and implemented with two general question for six volunteer primary school teachers who had experience in teaching fifth and sixth grades. The answers were analyzed according to the instruction component of the cognitive activation model in the classroom (Kraus et al., 2008). The results showed the lecture method, the less use of concrete representations, different perceptions of the volume definition, spatial limitations and relying on arithmetic representation in solving the task. In total, the results of this research clarify the need of teachers to improve their knowledge in the field of instructing of the volume, and for this purpose, suggestions have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pedagogical Content knowledge
  • Primary school teachers
  • Volume
  • Instruction
پورنگ، افسانه؛ اصغری، نسیم و شاهورانی سمنانی، احمد. (1400). بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان و دانشجو معلمان در حوزه استدلال تناسبی با تمرکز بر فعالیت آموزش حل مساله در گونه های معنایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(2)، 260-249.
دواچی، رفعت. (مهر، 1394). ضرورت آموزش ریاضی در دوره ابتدائی. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز.
رفیع پور، ابوالفضل؛ کاظمی، فرهاد و فدایی، محمدرضا. (1398). بررسی دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی و ارتباط آن با توانایی حل مسائل کسرهای ریاضی دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 16(33)، 104-120.
روحانی فر، محبوبه، محسن پور، مریم، و گویا، زهرا. (1398). منشا خطاهای دانش آموزان در حل مسائل مربوط به سواد ریاضی. نوآوری های آموزشی، 18(72 )، 117-136.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. (1400). ریاضی پنجم دبستان. تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. (1400). ریاضی ششم دبستان. تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
سلامی، مریم. (1397). بررسی تأثیر آموزش مفهوم کسر بر مبنای مدل «بِهِر»، بر دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوای معلمان پایه پنجم و ششم ابتدایی (پایان نامه ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران).
سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). وزارت آموزش و پرورش.
شورای عالی آموزش و پرورش. (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. وزارت آموزش و پرورش.
عظیم پور، سهراب؛ حسینی صدر، صمد و واحدی، حسین. (1396). بررسی کج فهمی در مفاهیم حجم و گنجایش در بین دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی. پویش در آموزش علوم پایه، 3(9)، 1-11.
غلام آزاد، سهیلا. (1391). رویکرد شناختی به آموزش ریاضی در دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 6(24)، 7-32.
غلام آزاد، سهیلا؛ گویا، زهرا و کیامنش، علیرضا. (1400). تأملی در مؤلفه‌های برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی، 18(9)، 177-206.
کبیری، مسعود. (1400). اندازه گیری دانش موضوعی تربیتی ریاضی معلمان پایة سوم دوره ابتدایی. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(3)، 112-95.
گویا، زهرا و ایزدی، صمد. (1381). جایگاه معلمان در سطوح تصمیم گیری برنامه ریزی درسی. علوم انسانی الزهرا، 12(42)، 147-174.
گویا، زهرا و حسام، عبداله. (1386). طرحواره‌های ذهنی: توجیه‌گر بدفهمی‌های ریاضی دانش‌آموزان. روان‌شناسی کاربردی، 1(2)، 177-200.
Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and instruction16(3), 183-198. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
Association of Mathematics Teacher Educators. (2016 ). Standards for Preparing Teachers of Mathematics. Available online at amte.net/standards.
Atar, A. M., Nabie, J. M., & Clement, A. A. (2021). Exploring teachers' pedagogical content knowledge in teaching simple fractions in primary schools. Universe International Journal of Interdisciplinary Research (Peer Reviewed Refereed Journal), 2(3), 148-160. DOI: 09.2021-17284886/UIJIR
Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. DOI: 10.1177/0022487108324554
Battista, M. T. (2012). Applying Cognition-Based Assessment to Elementary School Students' Development of Understanding of Area and Volume Measurement. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 185-204. DOI: 10.1207/s15327833mtl0602_6
Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., & Tsai, Y. M. (2010). Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American educational research journal47(1), 133-180.‏ DOI: 10.3102/0002831209345157
Berry, B., Hoke, M., & Hirsch, E. (2004). NCLB: Highly qualified teachers-the search for highly qualified teachers. Phi Delta Kappan, 85(9), 684-689. DOI: 10.1177/003172170408500909
Cantrell, S., & Scantlebury, J. (2011). Effective Teaching: What Is It and How Is It Measured?. Effective Teaching as a Civil Right, 28, 1-58.
Darling-Hammond, L. (2000). How teacher education matters. Journal of teacher education51(3), 166-173. DOI: 10.1177/0022487100051003002
Deliyianni, E., Gagatsis, A., Elia, I., & Panaoura, A. (2016). Representational flexibility and problem-solving ability in fraction and decimal number addition: A structural model. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(2), 397-417. DOI: 10.1007/s10763-015-9625-6
Dreher, A. & Kuntze, S. (2015). Teachers facing the dilemma of multiple representations being aid and obstacle for learning: evaluations of tasks and theme-specific noticing. Journal für Mathematik-Didaktik, 36(1), 23-44. DOI: 10.1007/s13138-014-0068-3
Güler, M., & Çelik, D. (2019). How well prepared are the teachers of tomorrow? An examination of prospective mathematics teachers' pedagogical content knowledge. International journal of mathematical education in science and technology, 50(1), 82-99. DOI: 10.1080/0020739X.2018.1472821
Hitt, F. (2002). Representations and mathematics visualizationsAUTHOR Speiser, Robert, Ed.; Maher, Carolyn A., Ed.; Walter, Charles N., Ed, 53.
Hong, D. S., & Runnalls, C. (2021). Is it the width, the height, or the length?: pre-service teachers’ responses to a volume task. International journal of mathematical education in science and technology52(3), 477-490. DOI: 10.1080/0020739X.2020.1772389
Huang, H. M. E., & Wu, H. Y. (2019). Supporting Children's Understanding of Volume Measurement and Ability to Solve Volume Problems: Teaching and Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education15(12), 1-36. DOI: 10.29333/ejmste/109531
Jacobson, E., & Izsák, A. (2015). Knowledge and motivation as mediators in mathematics teaching practice: The case of drawn models for fraction arithmetic. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(5), 467-488. DOI: 10.1007/s10857-015-9320-0
Janvier, C. (1987). Translation processes in mathematics education. Problems of representation in the teaching and learning of mathematics27, 32.
Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2013). Teachers’ content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of teacher education64(1), 90-106. DOI: 10.1177/0022487112460398
Krauss, S., Baumert, J., & Blum, W. (2008). Secondary mathematics teachers’ pedagogical content knowledge and content knowledge: validation of the COACTIV constructs. Zdm40(5), 873-892. DOI: 10.1007/s11858-008-0141-9
Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education, 95-132.
Manizade, A. G., & Mason, M. M. (2011). Using Delphi methodology to design assessments of teachers’ pedagogical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 76, 183–207. DOI: 10.1007/s10649-010-9276-z‏
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principle and Standards for school Mathematics. Reston, VA. The Author.
National Council of Teachers of Mathematics. (2020). Standards for the Preparation of Secondary Mathematics Teachers. Reston, VA: Author.
Park, S., & Oliver, J. S. (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in science Education38(3), 261-284.‏ DOI: 10.1007/s11165-007-9049-6
Phelps, G., & Schilling, S. (2004). Developing measures of content knowledge for teaching reading. The Elementary School Journal105(1), 31-48. DOI: 10.1086/428764
Setyaningrum, W., Mahmudi, A., & Murdanu, M. (2018). Pedagogical Content Knowledge of Mathematics Pre-service Teachers: Do they know their students?. Journal of Physics: Conference Series. 1097. 012098. 10.1088/1742-6596/1097/1/012098.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–23. DOI: 10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Van Driel, J. H., & Berry, A. (2012). Teacher professional development focusing on pedagogical content knowledge. Educational researcher41(1), 26-28. DOI: 10.3102/0013189X11431010
Youngbin, Y., Ye-eun. Y., & Soo Mia, K. (2019). A study on the performance of six-grade elementary school students about the perimeter and area of plane figure and the surface area and volume of solid figure. J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 58(2), 283-298. DOI: 10.7468/MATHEDU.2019.58.2.283