ارزشیابی برنامه درسی ریاضی پایه هفتم: یک مطالعه ترکیبی در مدارس دخترانه شهرستان اسالمشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف از این پژوهش بکارگیری یک رویکرد پژوهشی ترکیبی از نوع طرح همسوسازی همگرا جهت ارزشیابی برنامه درسی ریاضی پایه هفتم بود. بخش کیفی روش مطالعه موردی بود، در حالیکه مرحله کمی یک مطالعه ارزشیابی با مدل سیپ (CIPP) بود. جامعه پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان ریاضی دختر پایه هفتم شهرستان اسلامشهر بودند. نمونه گیری هدفمند یک استراتژی جهت جمع آوری داده های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته بود، در حالیکه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای جهت تکمیل پرسشنامه ها و تحلیل امتحانات نهایی جریان داشت.نتایج نشان داد که کیفیت زمینه بالا و مطلوب است، در شرایطی که کیفیت درونداد پایین و نامناسب می باشد. بعلاوه، کیفیت فرایند و برونداد (مهارت) از نگاه معلمان و دانش آموزان قابل قبول بود. همچنین، تحلیل امتحانات ریاضی نشانگر دانش ناکافی دانش آموزان بود، در حالی که ایشان نگرش مثبتی نیز نسبت به ریاضیات نداشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Seventh Grade Mathematics Curriculum Evaluation: A Mixed research in Girls' Schools of Islamshahr

نویسندگان [English]

  • akram varmazyar
  • Effat Abbasi
  • Masuod Gramipour
Khurazmi university
چکیده [English]

The purpose of this research was to employ a mixed method of convergent triangulation design to evaluate the seventh-grade math curriculum. qualitative phase of  study was a case study, whereas quantitative stage was an evaluation study with the CIPP model. research population consisted of  seventh-grade female mathematics teachers and students of Islamshahr. purposeful sampling method was a strategy to collect qualitative data through a semi-structured interview in the qualitative inquiry, while multistage random cluster sampling was running to fill questionnaires and analyzing final exams in the quantitative study. results showed that quality of the context is high and desirable, where the condition of input is low and unsuitable. Moreover, the quality of the process and product was acceptable from the teachers and students' points of view. In addition, analyzing mathematics examinations indicated that the knowledge of students is insufficient, while they did not also have a positive attitude towards mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Math Curriculum
  • seventh grade
  • Cipp model