طراحی و اعتبار سنجی برنامه درسی با تأکید بر دانشگاه کارآفرین ( مطالعه موردی دانشگاه‌های شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی

2 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

3 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران

4 گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش، تلاش شده به تحلیل رابطه بین متغیرهای موثر بر برنامه درسی با تاکید بر کارآفرینی دانشگاه های شهر تهران پرداخته شود. در ابتدا با مطالعه پیشینه پژوهش های مرتبط متغیرها شناسائی و با نظرات خبرگان و به روش دلفی فازی غربالگری شدند. جامعه آماری، در بخش کیفی 30 خبره شامل اعضای هیات علمی دانشگاهی و خبرگان و در بخش کمی با فرمول کوکران  385  نفر می باشند و از تحلیل شبکه فازی برای تعیین وزن و از معادلات ساختاری تفسیری برای سطح بندی و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. بر اساس یافته های تحلیل شبکه فازی، زیر متغیر های تعامل با موسسات حامی اجرای فعالیتهای مشترک بین المللی، نگرش کار آفرینی، اعطای وام از طریق بانکها، میزان استفاده از فن  آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و هماهنگی دروس اختیاری با نیازهای فرد از نظر معلمین  بیشترین وزن و اهمیت را دارد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The design and validity of the curriculum with an emphasis on the University of Entrepreneur (Case Study of universities in Tehran)

نویسندگان [English]

  • modjgan maheralnaghsh 1
  • Alireza Assareh 2
  • gholamali Ahmady 3
  • Mahdi Davaeim 4
1 Islamic Azad University of Tehran Markaz, Tehran, Iran Free Univercity - Iran
2 Department of Educational Sciences, Tarbiat Dabir University, Shahid Rajaei, Tehran, Iran (Corresponding Author) Rajaei University - Iran
3 Professor and faculty member of the University of Tehran Rajai martyr teacher training.
4 Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran, Tehran, Iran Free University - Iran
چکیده [English]

in this study,an attempt has been made to analyze the relationship between the variables affecting the curriculum with emphasis on entrepreneurship in Tehran universities. At first, by studying the background of related researches, the variables were identified and screened with the opinions of experts by fuzzy Delphi method.The statistical population consists of 30 faculty members and experts in the qualitative section and 385 people in the quantitative section with the Cochran's formula.Fuzzy network analysis is used to determine the weight and interpretive structural equations are used to level and analyze the relationships between variables.Based on the findings of fuzzy network analysis,the following variables of interaction with institutions supporting the implementation of joint international activities, entrepreneurial attitude, lending through banks, the use of information and communication technology in teaching and coordination of optional courses with individual needs in terms of Teachers have the most weight and importance 

کلیدواژه‌ها [English]

  • template
  • curriculum validation
  • entrepreneurship components
  • entrepreneurial university