تحلیل محتوای میزان توجه به ابعاد هفت‌گانۀ اهداف مصوب در کتاب‌های درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

3 عضو هیات علمی دانشگاه قم

‎10.18869/acadpub.cstp.3.6.121

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجه به ابعاد هفت‌گانۀ اهداف مصوب در کتاب‌های درسی ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کتاب‌های درسی ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ در سال تحصیلی 93- 1392 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعۀ آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده، کل آن‌ها به عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. عمده‌ترین نتایج پژوهش بیان‌گر آن است که: 1. از مجموع 2656 مرتبه توجه به ابعاد هفت‌گانۀ اهداف مصوب، پایۀ اول با 637 فراوانی یا 24 درصد، پایۀ دوم با 634 فراوانی یا 9/23 درصد، پایۀ سوم با 508 فراوانی یا 1/19 درصد و پایۀ چهارم با 877 فراوانی یا 33 درصد؛ به ابعاد و مقوله‌های مورد بررسی پرداخته‌اند. 2. بُعد فرهنگی و هنری با 730 فراوانی یا 5/27 درصد، بیش‌ترین و بُعد اقتصادی با 71 فراوانی یا 7/2 درصد، کم‌ترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Persian Literature Textbooks of High School based on Approved Seven-Goal Dimentions

نویسندگان [English]

  • Hassan Najafi 1
  • Mehdi Sobhani nejad 2
  • Reza Jafari harandi 3
1 Allameh Tabatabaei University
2 Director of the Educational Sciences Department of Shahid University
3 Member of the academic staff of Qom University
چکیده [English]

The aim of the present study is to analysis the content of persian literature textbooks based on approved seven-goal dimention in Iranian high schools. Its method is descriptive with content analysis. The population of the study is the textbooks of Persian literature in high school in the 1392-93 academic year that with regard to research’s nature and limitation in numbers of textbooks, all of them have been selected as the study sample. The data gathering tool is check list which was made by researcher. The research results were analyzed by Indicators of descriptive statistics. The main results indicate that: 1. from total 2656 frequencies consider to approved seven-goal dimensions, first grade with 637 frequencies or 24%, second grade with 634 frequencies or 23.9%, third grade with 508 frequencies or 19.1% and forth grade with 877 frequencies or 33%, considered the mentiond dimentions. 2. The Artistic and cultural dimension with 730 frequencies or 27.5% located in the highest rank and the economic dimension with 71 frequencies or 2.7% is the lowest rank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • High School
  • Approved Goals
  • Persian literature Textbooks
  • Content Analysis