نگاهی به برنامه های درسی بازنگری شده ی رشته های کارشناسی علوم تربیتی، روان شناسی و زبان و ادبیات فارسی از حیث موفقیت آنها در حصول به اهداف قصده-شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

10.22034/tpcj.2024.190321

چکیده

روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سال 95 رشته های علوم تربیتی، روانشناسی و زبان و ادبیات فارسی که در زمان اجرای پژوهش در نیم سال هفتم تحصیل خود بودند و تعداد آنها 439 دانشجو بود. حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی 205 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه های محقق ساخته بود که پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 847/0 به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که در حیطه شناختی و  نگرشی (عاطفی)، برنامه های درسی جدید منجر به کسب دانش و اطلاعات لازمه و حصول نگرش های مطلوب نسبت به رشته تحصیلی در دانشجویان گردیده است؛ اما در حیطه روانی- حرکتی(مهارتی) برنامه های درسی جدید منجر به کسب مهارت های مطلوب نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A look at the revised curriculum of undergraduate courses in educational sciences, psychology and Persian language and literature in terms of their success in achieving the intended goals

نویسندگان [English]

  • Sirous Asadian
  • Sayad Abdollahi
azarbaijan shahid madani university
چکیده [English]

The method of this research is descriptive - survey. The statistical population of this research includes undergraduate students in the fields of education, psychology and Persian language and literature that at the time of the research, they were in the seventh semester of their studies and their number was 439 students. The sample size was selected by referring to Krejcie and Morgan table and by relative stratified random sampling method of 205 people. The instrument used in the study was researcher-made questionnaires and the reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha of 0.847. Findings showed that in the field of cognition and emotion, new curricula have led to the acquisition of necessary knowledge and the acquisition of desirable attitudes toward the field of study in students; But in the field of psycho-motor (skills) new curricula have not led to the acquisition of desirable skills

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychology and Persian Language and Literature
  • new Curricula
  • Intended goals
  • Curriculum
  • intended curriculum
  • field of education
  • field of psychology and field of Persian language and literature
ابیضی، خاطره؛ عارفی، محبوبه و فتحی واجارگاه، کوروش. (1388). بررسی عنصر زمان در برنامه درسی حسابان از دیدگاه شرکای برنامه درسی، مطالعات برنامه درسی، 4 (15)، 135-165.
   ادیب منش، مرزبان؛ لیاقتدار، محمدجواد و نصراصفهانی، احمدرضا. (1396). بررسی میزان دانش، نگرش و مهارت مدرسان و مدیران و امکانات موجود در اجرای برنامه درسی معنوی (مورد مطالعه: دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان). دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 8، شماره 16، 118- 89.
اسدیان، سیروس، زارعی، سمیه.(1401). انعکاس مهارت های نرم در برنامه درسی رشته کامپیوتر شاخه کار و دانش
(گرایش طراحی و توسعه صفحات وب). دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،10(19)،372-345.
اسدیان،سیروس.(1395) پدیدارشناسی بعد عاطفی عنصر مغفول برنامه درسی رشته پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 9(3)،175-163.
   باقری مجد، محمدباقر. (1397). انطباق برنامه درسی تربیت بدنی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در پایه پنجم ابتدایی شهر بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
   بهرام بیگی، مهری. (1391). ویژگی‌های مطلوب در تدوین سرفصل درسی دانشگاهی با نقد بر سرفصل‌های درسی رشته زبان فرانسه، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 16 (25)، 44-58.
   بهرامن، مصطفی. عرفانیان قونسولی، لیلا. (1397). برنامه ریزی درسی در آموزش عالی چالش ها و راه حل ها، همایش روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
   پاک نهاد، مهدیه. (1390). ارزشیابی برنامه‌ی درسی دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی روانشناسی تربیتی (آموزشی): هدفها، کاربردها و دستاوردها، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
   پارسا، عبداله. (1386). بررسی نگرش و تمایلات رفتاری معلمان در مورد پیشبرد برنامه های جدید درسی، مطالعات برنامه درسی، 1 (4)، 103-138.
   پناهی، مهدی. (1391). ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی) از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران.
   تقی پورظهیر، علی. (1398). مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی. تهران: نشر آگه.
   جمیری، وحیده. (1389). بررسی برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی: یک مطالعه کیفی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
   حسینی، سید محمد حسین؛ مهرمحمدی، محمود؛ حاج حسین‌نژاد، غلامرضا سلسبیلی،‌ نادر (1394)، تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه درسی. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم‌انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  حسین‌پور، محمد؛ شریعتمداری، علی؛ نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1386). نگرش استادان علوم تربیتی به سرفصل برنامه‌های تحصیلی رشتة کاردانی و کارشناسی آموزش ابتدایی درآموزش عالی ایران. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره پانزدهم، 118-95.
   رضانژاد، آتنا. (1395). میزان انطباق برنامه درسی قصد شده و اجراشده رشته حسابداری مقطع کارشناسی با تاکید بر دروس تخصصی، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
   رمضانی، باقر. (1397). رابطه سبک‌های رهبری و تعارض بین فردی با وفاداری سازمانی و عجین شدن با شغل معلمان تربیت بدنی شهرستان بردسکن، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن.
زارعی،علی، دهقانی، مرضیه.(1400). بررسی میزان هماهنگی و انطباق برنامه درسی قصد شده، اجرا شده با کسب شده درس دانش خانواده و جمعیت در جهت تقریب بین این سه برنامه.پژوهش در برنامه ریزی درسی،18(44)،164-147.
   سرمد، زهره. بازرگان، عباس. و حجازی، الهه. (1398). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
   سیف، علی‌اکبر. (1398). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: انتشارات دوران.
   شیخ حسنی، ا. (1394). بررسی همخوانی برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی کسب شده ریاضی پایه هفتم دوره اول متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
   شعبانی، حسن. (1398). مهارتهای آموزش و پرورش (روشها و فنون تدریس). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و گسترش آموزش علوم انسانی.
   عزتی، محمدرضا و واحدی، شهرام. (1396). درک و نگرش معلمانِ سرگروه نسبت به درس «کار و فناوری» (مطالعه‌ موردی)، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، دوره 12، شماره 45، 118-95.
   عزیزی، یعقوب. (1393). نیازسنجی برنامه‌های درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
   فتحی واجارگاه، کوروش. (1398). اصول و مفاهیم اساسی برنامه‌ریزی درسی. تهران: علم استادان.
   فتحی واجارگاه، کوروش. موسی پور، نعمت الله. و یاددگازاده، غلامرضا. (1397). برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی (مقدمه‌ای بر مفاهیم، دیدگاهها و الگوها). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
فتحی واجارگاه، کوروش.(1396). برنامه درسی به سوی هویت های جدید.  نشرآگاه.
   فتحی واجارگاه، کورش و شفیعی، ناهید. (1386). ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان). فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال اول، شماره 20، 26-1.
   قاسمی، محمد حسین. (1395). ارزشیابی برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی پایه‌ی چهام ابتدایی از دید معلمان شهر زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
   کشاورز، حداد.(1398). بررسی انطباق برنامه درسی اجرا شده و کسب شده با برنامه درسی قصد شده درس هدیه های آسمانی پایه ششم در کلاس های چند پایه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
   کرزه‌بر، فریناز؛ احمدی، پروین و وزیری، مژده. (1392). بررسی تناسب زمان اختصاص یافته به درس جامعه شناسی با عناصر محتوا، روش تدریس و ارزشیابی از منظر ذینفعان برنامه درسی (متخصصان، دبیران و دانش آموزان )، فصلنامه تدریس پژوهی، دوره 1، شماره 1، 71-59.
کریمی، یوسف. (1390). نگرش و تغییر نگرش. تهران: موسسه نشر ویرایش.
   محمدی، رقیه؛ کیان، مرجان و علی‌عسگری، مجید. (1396). واکاوی نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی جدید خوانداری و نوشتاری پایه چهارم ابتدایی، فصلنامه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی، 3 (8)، 53-79.
   مرادی، امید. (1398). بررسی تناسب زمان اختصاص یافته به کتاب ریاضی ششم دبستان با عناصر محتوا روش تدریس و ارزشیابی از منظر شرکای برنامه درسی (آموزگاران و فراگیران) سال ششم ابتدایی منطقه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1398-1397، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران.
   مطهری نژاد، حسین و احمدی ده قطب الدینی، محمد. (1393). عوامل مؤثر بر وفاداری دانشجو: رویکرد بازاریابی رابطه‌مند، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌عالی، 20 (3)، 121-140.
   مقصودی، مجتبی و خدامرادی، ابوالفضل. (1398). نقد و بررسی برنامه درسی جدید رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، پژوهشهای انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 19 (11)، 273-297.
   ملکی، حسن. (۱۳۹8). مقدمات برنامه‌ریزی درسی، تهران: سمت.
   مهرمحمدی، محمود. (۱۳۹8). روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی. تهران: سمت.
   نادعلی پورپلکی، حسن؛ کریمی، فریبا و نادی، محمدعلی. (1398). تبیین شرایط زمینه‌ای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه‌ها و موسسات آمورش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13 (2)، 267- 284.
   نهاردانی، زهرا. (1388). بررسی عنصر زمان در برنامه درسی تمرین درمانی2 از دیدگاه شرکاء برنامه درسی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، مرکز پیام نور تهران، تهران، ایران.
   هاشمی، سیدحامد، اکرادی، احسان، گودرزوند، مهرداد و یوسفی، مینو. (1397). بررسی رابطه رفتار شهروندی کارکنان و رضایت‌مندی و وفاداری دانشجویان: نقش میانجی کیفیت خدمات ادراک شده (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور رشت). نامه آموزش عالی، دوره جدید، 11 (43)، 148-127.
   یارمحمدیان، محمد حسین. (1400). مبانی و اصول برنامه‌ریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.
Barrera-Osorio, F, Kugler, A. D., and Silliman, M. I. (2020). Hard and Soft Skills in Vocational Training: Experimental Evidence from Colombia. NBER Working Paper No. 27548. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27548/w27548.pdf
   Brawley, D., Campbell, S., Kolenko, T., & Moodie, D. (2019). Integrating the Core: Implementing a New Management Curriculum to Empower Our Students. Learning in Higher Education, 15 (1), 19 – 24.
    Bovill, Catherine. and Woolmer, Cherie. (2019). How conceptualisations of curriculum in higher education influence student-staff co-creation in and of the curriculum. Higher Education (2019) 78:407–422.
   Clif, A. Walji, S. Mogliacci, R, J. Morris, N and Ivancheva, M. (2020). Unbundling and higher education curriculum: a CulturalHistorical Activity Theory view of process. TEACHING IN HIGHER EDUCATION. https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1711050.
   Figa, J. G., Tarekegne, W. M. and Kebede. M.A. (2020). The Practice of Formative Assessment in Ethiopian Secondary School Curriculum Implementation: The Case of West Arsi Zone Secondary Schools. Journal Educational Assessment.
   Jitendra, Asha K, Cynthia C, Griffin, Yan Ping Xin (2010). An Evaluation of the Intended and Implemented Curriculas Adherence to the NCTM Standards on the Mathematics Achievement of Third Grade Students: A Case Study.
Holgard, J, E. Kolmos, A. Winther, M. (2020). Designing Progressive Intended Learning Outcomes for
PBL: A Workshop Format for Curriculum Redesign. 8th International Research Symposium on PBL (IRSPBL). 331-340.
   Hongboontri, C. Darling, W, E. (2020). EFL Curriculum Implementation: An Exploratory Study into Teachers and Students’ Perceptions. Journal of Humanities and Social Sciences Research. 2 (1), 69-86.
   Katrina, Falkner. and Sue, Sentence. (2019). An International Comparison of K-12 Computer Science Education Intended and Enacted Curricula. Koli Calling ’19, November 21–24, 2019, Koli, Finland.
   Muscio, A., & Ramaciotti, L. (2019). How does academia influence ph.D. entrepreneurship? New insights on the entrepreneurial university. Technovation, 82, 16-24.
   Mou, X. (2018). Study on the Application of Innovation Education in Higher Vocational Physical Education under the New Curriculum Reform. Communication and Education, 83, 1263- 1267. 
   Silvina, G, Jason, B. (2010). From the Intended to the Implemented Curriculum in Argentina: Regulation and practice. Journal of curriculum and Instruction, 4.2.  
   Teichler, U. (2015). Higher education research, International Encyclopedia of the social & Behavioral sciences, 2 nd edition, 10. 862-869.
   Ting, Shueh-Chin and Yeh, Liang-Yin. (2014). Teacher loyalty of elementary schools in Taiwan: the contribution of gratitude and relationship quality. School Leadership & Management, Vol. 34, No. 1, 85-101.
  Zahoor, A. (2018).  Teacher Proactivity Influencing Student Satisfaction and Loyalty Role of Job Crafting and Work Engagement. The Journal for Decision Makers, 43(3), 125–138.
   Ziebell Natasha. (2010). Examining the alignment of the intended curriculum and performed curriculum in primary school mathematics and integrated curriculum. The University of Melbourne Graduate School of Education.