شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی توسعه حرفه ای معلمان: فراترکیب مدل های توسعه حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پروروش

2 گروه علوم تربیتی ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان

10.22034/tpcj.2024.190319

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه ­های توسعه حرفه­ ای معلمان با توجه به الگوها و مدل­های توسعه حرفه ­ای معلمان انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فرا ترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 276 مقاله علمی پژوهشی منتشر شده در مجلات معتبر علمی است که در بازه سال­های 1392 شمسی و 2008 میلادی تاکنون در زمینه توسعه حرفه­ ای معلمان و ارائه الگو در این زمینه بودند. نمونه پژوهش شامل29 پژوهش است که به‌صورت هدفمند جمع‌آوری  و بر اساس پایش موضوعی داده ­ها انتخاب‌شده‌اند. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده ها، ابعاد و مؤلفه­ های توسعه حرفه ­­ای در 5 بُعد و  22 محور طبقه ­بندی شدند. این ابعاد شامل ابعاد فردی، سازمانی، فرهنگی- اجتماعی، راهبردی زمینه ­ای و موانع و چالش ­ها است. سیاست­ گذاران آموزشی با در نظر گرفتن این محورهای می­ توانند زمینه بهبود و طراحی الگوی بومی توسعه حرفه ­ای برای معلمان را فراهم کنند.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify the dimensions and components of the teacher professional development model: Hybridization of professional development models

نویسندگان [English]

  • Bentolhoda sadat Hosenian 1
  • Mohammad Reza Nili 2
  • Fereydoon Sharifiyan 3
1 Kashan Department of Education
2 Isfahan University
3 Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the dimensions and components of teacher professional development according to the patterns and models of teacher professional development.The approach of the present study is qualitative and its method is meta-combination based on the model of Ervin et al(2011).The research community consists of 276 scientific-research articles published in prestigious scientific journals that in the period of 1392 and 2008 have been in the field of professional development of teachers and provide a model in this field. The research sample includes 29 studies that have been purposefully collected and selected based on thematic monitoring of data.The dimensions and components of professional development were classified into 5 dimensions and 22 axes. These dimensions include individual,organizational,socio-cultural,strategic,contextual and obstacles and challenges. By considering these axes, educational policy makers can provide the basis for improving and designing a local model of professional development for teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • professional development
  • teachers
  • components and indicators
اسماعیلی، الهام؛ سامری، مریم و حسنی، محمد (1399). تأثیر شرایط سازمانی مدرسه، ادراک رهبری و انگیزش معلمان بر بهبود فعالیت تدریس با میانجیگری توسعه حرفه‌ای معلمان ابتدائی. رویکردهای نوین آموزشی، 14(30)، 128-108.
اسمعیلی ماهانی؛ حانیه، پورکریمی؛ جواد، جمالی؛ احسان و میرکمالی، سید محمد. (1400). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل سازمانی موثر بر توسعه حرفه‌ای اعضای هیات‌علمی: رویکردی آمیخته. پژوهش های مدیریت عمومی، 14(52)، 33-63.
آخوندی، فاطمه و صفایی موحد، سعید. (1394). بررسی نقش ادراک از توسعه حرفه‌ای بر روی دل‌بستگی شغلی، فلات محتوایی شغل و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان کاشان. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 8(2)، 83-104.
پور رحیم، مریم و حسین پور، رضا (1399). رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعه حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر اردبیل. رهبری آموزشی کاربردی، 1(3)، 65-76.
تلخابی محمود، رحمتی زینب، مرادی علیرضا (1399). توسعه حرفه‌ای معلمان و تغییر مفهومی از طریق محیط ساختن دانش. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۸ (۱)، ۶۶-۵۳
حسین پور، فاطمه؛ فضل الهی قمشی، سیف اله و محمدی، مهدی. (1398). رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم. توسعه حرفه‌ای معلم، 4(4)، 1-14.
حسینی، سیده ملیحه؛ آیتی، محسن و شکوهی فرد، حسین. (1397). تأثیر سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه‎ای معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند. توسعه حرفه‌ای معلم، 3(1)، 1-17.
حیدری، محمد؛ رضوی، سید حسین؛ امیرنژاد، سجاد و محمدی، نصراله (1398). شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفه ای مدیران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش،6(3 (پیاپی 23) ،23-35.
خروشی، پوران (1394). راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای توسعه‌یافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. راهبردهای نوین تربیت‌معلمان، 1(1)، 53-66.
دباغ کاشانی، زینب (1390). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در چارچوب پیاده سازی مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان­های ایرانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء
رحیمی، فرشته (1401). رابطه رضایت از آموزش ضمن خدمت معلمان و عملکرد شغلی با میانجیگری توسعه حرفه‌ای معلمان منطقه بهارستان. رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(1)، 51-62.
زجاجی، ندا؛ خنیفر، حسین؛ آقا حسینی، تقی و یزدانی، حمیدرضا (۱۳۹۶). شناسایی و تبیین شایستگی‌های پایه و الزامات توسعه حرفه‌ای مدرسان تربیت‌معلم در دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه توسعه‌ی آموزش جندی‌شاپور، ۸ (۳)، ۱۴۹.
ساقی، علیرضا (1396). بررسی روند تحقیقات فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک با رویکرد فراترکیب تحقیقات انجام گرفته در پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی.
شهلایی، هما؛ صفر نواده، مریم؛ آرمند، محمد و موسی‌پور، نعمت الله. (1400). شناسایی ویژگی‌های کتاب درسی دانشگاهی به‌منظور طراحی الگو با رویکرد کیفی فرا ترکیب. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 25(48)، 88-118.
شیربگی، ناصر و نصیری نیا، شهاب. (1399). توسعه حرفه‌ای گامی در راستای تدریس اثربخش (مطالعه‌ی موردی: معلمان ابتدایی شهر سنندج). تدریس پژوهی، 8(1)، 197-166. doi: https://doi.org/10.34785/J012.2020.770
طاهرپور کلانتری، مسعود و پورشافعی، هادی (1400). الگوی جاری توسعه حرفه‌ای معلمان ابتدایی استان خراسان جنوبی: رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 14(2)، 1-32.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن و قهرمانی، محمد. (1392). کاوش فرایند توسعۀ حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریۀ داده بنیاد. نوآوری های آموزشی، 12(1)، 149-176.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن و قهرمانی، محمد (1392). مدل ادراک و نگرش معلمان نسبت به توسعه حرفه ای در مراکز تربیت معلم: مطالعه ترکیبی. مشاوره شغلی و سازمانی دوره، 5(15)، 55-74.
فرزانه، محمد؛ پور کریم، جواد و نوروزی، میترا (1394). ارائه الگوی صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(2)، 83-95.
قنبری، سیروس و محمدی، بهرام (1395). ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران مدارس دوره متوسطه: یک تحقیق کیفی. مدیریت مدرسه، 4(2)،123-143.
قهرمان مددلو، زهره؛ سعادتمند، احمد و یار محمدیان، محمدحسین (۱۳۹۸). شناخت مؤلفه‌های مشارکت والدین در اجرای برنامه‌های درسی دوره ابتدایی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱۰ (۴)، ۲۳۴-۲۵۱. magiran.com/p2094358
کاشی نهنجی، وحیده؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا و عرفانی، نصراله. (1397). تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سواد اطلاعاتی آن‌ها. مشاوره شغلی و سازمانی، 10(36)، 69-102.
محمدی، رزگار و حسنی، آرمان (1398). بررسی تأثیر فرایند درس پژوهشی بر توسعه حرفه‌ای معلمان. تدریس پژوهی، 7(1)،1-18.
ملکی، صغری (1397). توسعه حرفه‌ای معلمان. ماهنامه رشد مدرسه فردا، 18(4)، 18-6.
نادری، ناهید؛ خنیفر، حسین؛ رحمتی، محمدحسین و عابدی تراب، رضا (1399). شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی استان قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(1)، 79-99.
واپرزه، فهیمه؛ طالبی، بهنام و سامری، مریم (۱۳۹۸). تحلیل عملکرد مدیران مدارس بر اساس اخلاق حرفه‌ای با میانجیگری ویژگی‌های شغلی در مدارس مروج سلامت. نشریه مدیریت مدرسه، ۷ (۳)، ۲۳۳-۲۵۷. magiran.com/p2076187
Baker, R., Nakamura, N., Chandel, I., Howell, B., Lyalin, D., & Panin, V. M. (2018). Protein O-mannosyltransferases affect sensory axon wiring and dynamic chirality of body posture in the Drosophila embryo. Journal of Neuroscience, 38 (7), 1865-1850
Bates, C. C., & Morgan, D. N. (2018). Seven elements of effective professional development. The Reading Teacher71(5), 623-626.
Bayarystanova, E. Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2013). Education system management and professional competence of managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431.
Blömeke, S., Felbrich, A., Müller, C., Kaiser, G &. Lehmann, R. (2008). Effectiveness of teacher
education. ZDM, 40(5), 719-734.
Borg, S., Clifford, I., & Htut, K. P. (2018). Having an EfECT: Professional development for teacher educators in Myanmar. Teaching and Teacher Education72, 75-86.
Bragg, L. A., Walsh, C., & Heyeres, M. (2021). Successful design and delivery of online professional development for teachers: A systematic review of the literature. Computers & Education166, 104158.
Buczynski, S., & Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and teacher education, 26(3), 599-607.
Cadero-Smith, L. A. (2020). Teacher Professional Development Challenges Faced by Rural Superintendents. Online Submission.
Cleary, T. J., Kitsantas, A., Peters-Burton, E., Lui, A., McLeod, K., Slemp, J., & Zhang, X. (2022). Professional development in self-regulated learning: Shifts and variations in teacher outcomes and approaches to implementation. Teaching and Teacher Education111, 103619.
Cogan, A., Martzoukou, K. (2018). The information literacy and continuous professional development practices of teachers at a Jewish Day School, Reference Services Review, https://doi. org/10. 1108/RSR - 12 - 2017 – 0045.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Research Brief. Learning Policy Institute.
Dille, K. B., & Røkenes, F. M. (2021). Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review. Teaching and Teacher Education105, 103431.
Erwin, E. J., Brotherson, M. J. & Summers, J. A., (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
Ganser, T. (2000). An ambitious vision of professional development for teachers. NASSP bulletin, 84(618), 6-12.
Gasky, M. W. (1997). A survey of attitudes toward the proposed New Jersey Special Education Administrative Code revisions.
Golombek, P.R. & Johnson, K.E. (2021). Recurrent restoring through language teacher narrative inquiry. System,  102(6). 54-87.
Guskey, T. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 8 (3/4), 381–391.
Harris, J., Cale, L., & Musson, H. (2011). The effects of a professional development programme on primary school teachers’ perceptions of physical education. Professional Development in Education, 37 (2), 291-305
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Heppt, B., Henschel, S., Hardy, I., Hettmannsperger-Lippolt, R., Gabler, K., Sontag, C., ... & Stanat, P. (2022). Professional development for language support in science classrooms: Evaluating effects for elementary school teachers. Teaching and Teacher Education109, 103518.
Kahraman, M., & Kuzu, A. (2016). E-mentoring for professional development of pre-service teachers: a case study. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE July 2016 ISSN 1302-648817(3), 76-89.
Karacabey, M. F. (2021). School Principal Support in Teacher Professional Development. International Journal of Educational Leadership and Management, 9(1), 54-75.
Karacabey, M. F. (2021). School Principal Support in Teacher Professional Development. International Journal of Educational Leadership and Management, 9(1),54-75.
Kyndt, E., Gijbels, D., Grosemans, I., & Donche, V. (2016). Teachers’ everyday professional development: Mapping informal learning activities, antecedents, and learning outcomes. Review of educational research, 86(4), 1111-1150.
Moffett, J. (2015). Twelve tips for “flipping” the classroom. Medical Teacher, 37(4), 331-336.
Mutch-Jones, K., Hicks, J., & Sorge, B. (2022). Elementary science professional development to impact learning across the curriculum. Teaching and Teacher Education112, 103625.
Nelimarkka, M., Leinonen, T., Durall, E., & Dean, P. (2021). Facebook is not a silver bullet for teachers’ professional development: Anatomy of an eight-year-old social-media community. Computers & Education173, 104269.
Ninlawan, G. (2017). Factors Which Affect Teachers’ Professional Development in Teaching Innovation and Educational Technology in the 21st. procedia – Social and Behavi.
Reston, V. A. (2015). National Policy Board for Educational Administration. Professional Standards for Educational Leaders. American Association of Colleges of Teacher Education.
Roche, A., Skinner, N., & McEntee, A. (2021). The green and the grey: the differing professional development needs of early and mid/late career substance use workers. Drugs: Education, Prevention and Policy, 1-8.
Schaap, H., & de Bruijn, E. (2018). Elements affecting the development of professional learning communities in schools. Learning environments research21(1), 109-134.
Sedova, K., Sedlacek, M., & Svaricek, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25.
Smith, R., Ralston, N. C., Naegele, Z., & Waggoner, J. (2020). Team Teaching and Learning: A Model of Effective Professional Development for Teachers. Professional Educator43(1), 80-90.
Wildeman, E., Koopman, M., & Beijaard, D. (2022). Fostering subject teachers' integrated language teaching in technical vocational education: Results of a professional development program. Teaching and Teacher Education112, 103626.
Witt, M., Lewis, F., & Knight, B. (2022). ‘I wasn't worried because I wasn't being judged’: The development of pre-service teacher professional capital, pedagogical instinct and discretionary judgement during an overseas teaching placement. Teaching and Teacher Education112, 103642.