فراتحلیل آثار معلمان پژوهنده استان زنجان از سال 1389 تا 1396 (با موضوع آموزش و یادگیری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان

2 رییس گروه پژوهش دانشکده قائم

3 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجائی

4 دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دبیر آموزش و پرورش

10.22034/tpcj.2024.190209

چکیده

مقاله حاضر با هدف فراتحلیل آثار معلمان پژوهنده استان زنجان با موضوع «آموزش و یادگیری» انجام گرفت. در این مقاله از روش فراتحلیل ترکیبی و مراحل شش ­گانۀ کریپندورف استفاده شد. از جامعه‌ی هدف آن که شامل 129 اثر برگزیده استان(1396-1389) بود، تعداد 51 اثر در موضوع «آموزش و یادگیری» به عنوان نمونه مورد مطالعه تعیین و داده­ ها با کمک سه تحلیل­گر و با استفاده از سه چک لیست(سیمای شکلی، ساختاری و محتوایی) استخراج گردید. یافته­ های پژوهش از لحاظ شکلی بیانگر توجه بیشتر معلمان پژوهنده(زن، دوره ابتدایی، دارای سابقه شغلی متوسط، مدرک تحصیلی کارشناسی و رشته­های علوم پایه) به حوزه آموزش و یادگیری، در سیمای ساختاری(روش شناختی)بیانگر استفاده بیشتر معلمان پژوهنده از رویکرد انتقادی در مسأله ­یابی، از روش ترکیبی در گردآوری و تحلیل داده ­ها، از پیشینه نظری در پیشنهاد راه­ حل­ها و همچنین؛ در سیمای محتوایی(مفهوم شناختی) بیانگر مرتبط بودن اغلب مسائل آموزش و یادگیری،  با ساختار و روش آموزش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the works of research teachers in Zanjan province from 2010 to 2017(With the subject of teaching and learning)

نویسندگان [English]

  • Ali Hayati 1
  • Shahram Eskandari pour 2
  • Alireza Assare 3
  • Roghayeh Heydari 4
1 Farhangiyan UN
2 Head of Research Department of Ghaem College
3 Shahid Rajaee Teacher Training University,
4 Teacher in education
چکیده [English]

The present article has been done with the aim of meta-analysis of the works of research teachers in Zanjan province and has used the combined meta-analysis method and six steps of Krippendorf. From the statistical population of 129 selected works of the province, 51 works have been selected as the study sample. Data were extracted with the help of three analysts using three checklists. Research findings in terms of form show more attention of research teachers (female, elementary school, intermediate work history,…) in the field of educaotin and learning, in the methodological view indicate more use of critical approach by research teachers in Problem solving, from the combined method in data collection and analysis, from the theoretical background in proposing solutions and also; In terms of cognitive concept, it indicates that most of the issues of teaching and learning are related to the structure and method of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta
  • analysis| works of research teachers| teaching and learning
بلاغت، سیدرضا(1390). بررسی راههای عملی ترغیب معلمان دوره متوسطه استان یزد به اقدام پژوهی. اداره کل آموزش و پرورش استان یزد.
حسنی، حسین(1398). اقدام پژوهی، راهبردی برای توسعه حرفهای معلمان فکور. فصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 5(10)، 44-24.
دانایی فرد، حسن(1389). استراتژی های نظریه پردازی. تهران: سمت.
ذاکرصالحی، غلامرضا(1386). فراتحلیل مطالعات انجام شده در زمینه جذب نخبگان و پیشگیری از مهاجرت آنان، مجله جامعه شناسی ایران. دوره 8(1)، 101- 81.
راب‍ی‍ن‍گ‍ت‍ن‌، ارل‌، وای‍ن‍ب‍رگ‌، م‍ارت‍ی‍ن‌(1393). روی‍ک‍رده‍ای‌ ن‍ظری‌ ه‍ف‍ت‍گ‍ان‍ه‌ در ب‍ررس‍ی‌ م‍س‍ائ‍ل‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌. ت‍رج‍م‍ه‌ رح‍م‍ت‌ال‍ه‌ ص‍دی‍ق‌س‍روس‍ت‍ان‍ی،  ت‍ه‍ران‌: دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ه‍ران‌.
رضایی کمال آبادی، امیرحسین(1384). بررسی موانع و چشم اندازهای اقدام پژوهی در آموزش وپرورش شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد.
ساکی، رضا(1383). اقدام پژوهشی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس. تهران: سمت
فیاض، ایراندخت، همایونفرد، آنیتا، سجادی، سید مهدی، ساکی، رضا(۱۳۹۸). نمودشناسی تفسیری افق ها، تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام پژوهی بر پژوهشگری معلمان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، ۱۵(۵۴)، ۹۱-۱۱۷.
قاسمی پویا، اقبال(1382). راهنمای معلمان پژوهنده. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
 Alwi, N. A., & Helsa, Y. (2019). Classroom action research for improving teacher’s profesionalism. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1321, No. 2, p. 022093). IOP Publishing.
Anderson Jr, J. A. (2022). Review of Student-centered research: Blending constructivism with action research. Education Review, 29.‏
Bergmark, U. (2022). The role of action research in teachers’ efforts to develop research-based education in Sweden: intentions, outcomes, and prerequisite conditions. Educational Action Research, 30(3), 427-444.‏
Coughlan, P., & Coghlan, D. (2002). Action research for operations management. International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 220–240.
Dolapcioglu, S., & Doğanay, A. (2022). Development of critical thinking in mathematics classes via authentic learning: an action research. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(6), 1363-1386.‏
Drummond, J. S., & Themessl-Huber, M. (2007). The cyclical process of action research: The contribution of Gilles Deleuze. Action Research, 5(4), 430-448.‏
Erro-Garcés, A., & Alfaro-Tanco, J. A. (2020). Action research as a meta-methodology in the management field. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1609406920917489.
Leeman, Y., van Koeven, E., & Schaafsma, F. (2018). Inter-professional collaboration in action research. Educational Action Research, 26(1), 9-24.‏
Rapoport, R. N. (1970). Three dilemmas in action research: With special reference to the Tavistock experience. Human Relations, 23(6), 499–513.
Shiller, J. (2018). The disposability of Baltimore’s Black communities: A participatory action research project on the impact of school closings. The Urban Review, 50(1), 23-44.‏
Timulak, L. (2009). Meta-analysis of qualitative studies: A tool for reviewing qualitative research findings in psychotherapy. Psychotherapy Research, 19(4-5), 591-600.
Tupas, F. P., & Palmares, M. T. G. (2019). Enhancing Action Research Skills and Knowledge of Science and Mathematics Teachers Through Intensified Workshop. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1254, No. 1, p. 012026). IOP Publishing.‏
Wahlgren, B., & Aarkrog, V. (2021). Bridging the gap between research and practice: how teachers use research-based knowledge. Educational action research, 29(1), 118-132.