طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیت های فوق برنامه در دوره ابتدایی بر اساس الگوی کلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی و برنامه درسی دانشگاه خوارزمی

2 گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی

چکیده

 




هدف پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه­ درسی مبتنی بر فعالیت­ های فوق­برنامه در دوره ابتدایی بر اساس الگوی کلاین است. برای دستیابی به این هدف از روش سنتزپژوهی در طراحی الگو و تکنیک دلفی در اعتبارسنجی استفاده شد. جامعه هدف شامل اسناد بالادستی، مکتوب کتابخانه ­ای و الکترونیکی فعالیت­ های فوق­ برنامه ملی و بین المللی و متخصصان برنامه ­ریزی ­درسی بود. روش نمونه­ گیری هدفمند بود. یافته­ ها نشان داد الگوی برنامه­ درسی فعالیت­ های فوق برنامه برای دانش ­آموزان دارای ویژگی ­های اساسی در زمینه غنی­ سازی یادگیری، برنامه درسی و اوقات فراغت دانش ­آموزان، افزایش عملکرد تحصیلی، رفع نواقص و کاستی­های برنامه درسی رسمی نظام آموزشی و توجه به ویژگی­ ها، استعدادها، تفاوت­ ها و توانایی­ های فردی، محلی- منطقه ­ای است. به نحوی که ویژگی­ های هر یک از عناصر نه ­گانه برنامه­ درسی متناسب با شرایط دانش ­آموزان و نظرات متخصصین به ترتیب اهمیت شناسایی شد.




 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and validation of a curriculum pattern based on extracurricular activities in primary education based on Klein model

نویسندگان [English]

  • hadi darzi 1
  • Marjan Kian 2
  • Effat Abbasi 1
  • gholam reza hajihoseinnejhad 1
1 Department of Educational Sciences and Curriculum of Kharazmi University
2 Department of Curriculum Planning Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University
چکیده [English]

The purpose of this study is to design and validate the curriculum study pattern based on extra - curricular activities in the elementary stage based on Klein. To achieve this goal, has been used synthesis method in pattern design and Delphi method in validation.The statistical population of this study consists of upstream and library and electronic documents of national and national in the curricular activities and   curriculum study specialists. Also, the sampling method is purposive.Findings demonstrated the curriculum study pattern for students with basic features in the field of learning enrichment, curriculum and leisure time, improve academic performance, elimination deficiencies and shortcomings of the formal curricula of the educational system, and attention to the characteristics, talents, differences and abilities of individual, local and regional. so that the characteristics of each of the nine elements of the curriculum fit in accordance with the conditions of the students and experts opinions, respectively

کلیدواژه‌ها [English]

  • design
  • validation
  • curriculum elements
  • extracurricular activities
- احمدوند، محمد علی؛ مهجور، سیامک رضا(1393).  آشنایی با فعالیتهای تربیتی و اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
-  الوانی، سید مهدی؛ دانایی فرد، حسن (1396). تئوری سازمان(ساختار، طراحی، کاربردها)، تهران: انتشارات صفار.
- تاجیک اســمعیلی، عزیزالله (1387). بخش فــوق برنامه الگوی نظری خرده نظام برنامه ریزی درســی و فناوری آموزشی، طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
- تیمورنیا، مهین.(1390). بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامه دوره ابتدایی در ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی به منظور ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود نظام آموزشی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- جاویدان، نوشین(1384). یادگیری و نظام مکمل و فوق برنامه، مجموعه مقالات همایش تعیین جایگاه فعالیت های مکمل و فوق برنامه. تهران: انتشارات رسانه تخصصی، 103- 86.
- سیدی، سیدمسعود.(1394). بررسی تأثیر فعالیت های فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به مدرسه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم پایه ی دوم تجربی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- شارع پور، محمود(1394)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.
-  زراعتی ایده لو، رقیه (1388). بررسی تأثیر فعالیت های فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه : مدیران، دبیران و دانش آموزان دبیرستان های شهرستان های استان تهران. طرح پژوهشی. سازمان آموزش وپرورش استان تهران.
- شورت، ادموند.(1392). روش شناسی مطالعات برنامه ی درسی، ترجمه محمود مهرمحمدی تهران: انتشارات سمت.
- ضیائی، مرتضی.(1385). بررسی مدیریت و کیفیت کلاس های مکمل و فوق برنامه مدارس دوره راهنمایی استان اصفهان در سال تحصیلی در سال تحصیلی 85- 84، طرح پژوهشی، استان اصفهان.
- طلایی، ابراهیم؛ بزرگ، حمیده(1394). تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی(پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد معاصرتجربی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 122، 117- 92.
- فتحی واجارگاه،کورش(1386). برنامه درسی به سوی هویت های جدید. تهران: آییژ.
- فتحی واجارگاه، کورش(1388). اصول و مفاهیم برنامه درسی. تهران: انتشارات بال     
- فضلی خانی، منوچهر؛ مظفری، عباسعلی (1382). راهنمایی تهیه و تدوین فعالیت های مکمل و فوق برنامه، چاپ دوم، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت.
- کاربخش راوری، ماشاءالله؛ تویسرکانی راوری، فاطمه(1384). نقش فعالیت نهای مکمل و فوق برنامه در پیشگیری و کاهش آسیب ها، مجموعه مقالات همایش  تعیین جایگاه فعالیت های مکمل و فوق برنامه. تهران: انتشارات رسانه تخصصی.152-137.
- کریمی، فاطمه(1391). بررسی رابطه مشارکت دانشجویان دانشگاه خوارزمی در فعالیت های فوق برنامه با پیشرفت تحصیلی و ارائه شاخص های پیشنهادی الگو برای برنامه مطلوب، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
- کلاین، فرانسیس (1369).  استفاده از یک الگوی تحقیقاتی به عنوان راهنمای فرآیند برنامه ریزی درسی، ترجمه: محمود مهر محمدی. فصلنامه تعلیم و تربیت. سال ششم، شماره 1، 32-19.
- گیلــک، مهناز، (1386). آموزش مهارت های زندگی از طریق فعالیت های مکمل و فوق برنامه مدارس، نشــریه پیوند، انجمن اولیاء و مربیان ایران، شماره 318، 45- 39.
- موسی پور، نعمت اله (1382).مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه. مشهد: انتشارات نشر نی.
-  مهرمحمــدی، محمود (1386). الگوی نظری زیر نظام برنامه ریزی درســی و فناوری آموزشــی. تهران: کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش.
- نادری، امیر؛ حاجی حسین نژاد، غلامحسین؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزالله و زین آبادی، حسن رضا. (1391). ویژگی های اهداف فعالیت های فوق برنامه دانش آموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(24)، 98-71.
- Betz. C. L, Betz Gay and Redcay. C. (2004), an exploratory study of future Palns and extra curricular activities of transition-age youth and young Adults. . Urban Education, 37(1), 41-58
-Blomfield. Corey.J, Barber. Bonnie, L. (2009). Brief report: performing on the stage, the filed or both? Australian adolescent extra curricular activity par ticipation and self-concept journal of adolescent 32- 45.
- Chambers. E. A and Schreiber. J. B.(2004). Girls academic achievement: Varying associations of extra curricular activities, Gender and Education, Vol. 16, No.3.
- Chaplin, Duncan. Puma, J. Michael (2003). What “extras” do we get with extracurriculars? The Urban Institute, Washington, DC 20037.
-  Dobrescu, T. and  Moldovan E. (2013). The influence of cheerleading extracurricular activities on the motor behavior of middle-school pupils. 5th World Conference on Educational Sciences - WCES 20-43.
- Drakeford.W.(2012). The Effects Of Cooperative Learning On The Classroom Participation Of Students Placed At Risk For Societal Failure .Bowie State University, Bowie, USA. Psychology Research, ISSN 2159-5542 , Vol. 2, No. 4, 239-246.
-  Gough, D., Oliver, S.,  and Thomas, J. (2012). An introduction to systematic reviews. UK: Sage.
- Hansen, D. M., and Larson, R. (2005).The youth experience survey 2.0: instrument revisions and
validity testing. Urbana-Champaign, IL: University of Illinois. ,:164- 202.
- Iucu, R and Platis M . (2012), Extra-Curriculum Activities Challenges And shackle. Sam Houston State University. Education, Vol. 14, No.2.
- Levine.P.( 2003). The Civic Mission of Schools. National Civic Review 92(4):63 65.
- Lunenburg. F.C.(2010). Extracurricular Activities . Schooling. Volume 1, Number 1,:174- 210.
- Madalli, R V. (2014). Co-Curricular activities in Secondary Schools. National Seminar on Internship in Teaching, Makanur Malleshappa College of Education. Review32(3):164- 215.
- Marsh. H and Sabina. K .(2002). Extracurricular School Activities: The Good, the Bad, and the Nonlinear. Harvard Educational Review72(4):464- 515.
- Meyers, Joel. Perez, Laura .(2004). Structured Extracurricular Activities Among Adolescents. University of Kentucky.
- Pkins,S., Sandra,H .(2008). Non-Scchool CurriCulum Supporting Positive Development through Structured Activities. SAGE Publication.
- Rowena. R.(2015). Status of Co-Curricular and Extra Class Activities of Student Organizations from Selected Tertiary Institutions in the Philippines. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research Vol. 3 No. 4, 59-65.
- Sawatia Gh.(2015), Benefits Of Co-Curricular Activities: A Study At Pmas Arid Agriculture University, Rawalpindi, Department of Anthropology PMAS-Arid Agriculture University, Rawalpindi. ISSN: 2411-0132(E), 2411-5487(P) Vol-1, Issue (12): 478-483.
- Selcuk , T . ( 2006 ). Ortaogretim Ogrencilerinin ders Disi Okul Spor Faaliyetlerine Katilimi ve Sorunlari (Mersin Ili Ornegi) . Non - published Masters Thesis.Mers in University , Institute of Health Sciences , Vol. 2, No. 3, 139-246.
- Shulruf, B., Tumen S., and Tolley H. (2008). Extra curricular activities in school, do you matter? Children, and youth services review. SAGE Publication
- Smitht, P., and Henry.M .(2007). The relationship between scores on the Bell Adjustment Inventory and participation in extra-curricular activities.
- Stearns, E., and   Glennie, J. Elizabeth .(2010). Extracurricular activities distribution across and academic correlates in high school. http://www.sciencedirect.com/science.
- Stone, F. L.,  & Busby, D. M . (2005). The Delphi method. In D. M Sprenkle and F. P. Piercy [Eds.], Research Methods in Family Therapy. (pp.238-253). New York: Guilford.
- Sufen, C., Ian C., & Chien-Ming W. (2009). Evaluation of undergraduate curriculum reform for interdisciplinary Learning.Teaching in Higher Education, education publish.
- Tomi .E. M,  and Katja,. B. (2010). The effects of adolescence sports and exercise on adulthood leisure time phyical activity in educational groups, international journal of behavioral nutrtion and physical activity. 3(3): 401-430.
- Valeria A. Ivaniushina and Oksana O. (2015). Participation in Extracurricular Activities and Development of Personal and Interpersonal Skills in Adolescents Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 11 (2015 8) 2408-2420.
- Woods. J.R., and  Alabama. A.(2007). An Investigation of Two-Year Community College Students’ Involvement in Extracurricular Activities. Auburn University.
- Zeycan A., and  Nevin,. G .(2017), Participation Motivation for Extracurricular Activities: Study on Primary School Students, Universal Journal of Educational Research 5(5): 901-910.