تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالش‌ها و راهکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز

3 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی چالش‌ها و راهکارهایی است که معلمان مدارس ابتدایی هوشمند شهر تبریز هنگام تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب جهت تدریس در کلاس با آن‌ها مواجه هستند. در این پژوهش کیفی از روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری شده‌اند. نمونۀ مورد بررسی، معلمان مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز به تعداد 15 نفر می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری انتخاب‌شده‌اند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. به‌منظور کسب روایی و پایایی از روش بازبینی و تطبیق مکرر و متوالی داده‏ها استفاده شده است. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهند که معلمان مدارس هوشمند در ارتباط با تولید محتوا با دو نوع چالش مهم مواجه‌اند. معلمان، از چالش‌های مهم فردی به عدم آگاهی معلمان از روش‌های بازیابی داده، عدم آشنایی معلمان با سایت‌های آموزشی معتبر، عدم تعامل بین معلمان اشاره کرده‌اند. همچنین آن‌ها عدم حمایت مالی آموزش‌وپرورش، عدم توجیه مدیران و مسئولان و عدم وجود متخصص رایانه در مدرسه جهت همکاری با معلمان را از موانع مهم در جهت تولید محتوا عنوان کرد‌ه‌اند. نهایتاً معلمان در جهت رفع این چالش‌ها راهکارهایی را ارائه کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Producing Electronic Content for classroom teaching Using Educational Web Resources by the Teachers of Primary Smart Schools of Tabriz city: Challenges & Approaches

نویسندگان [English]

  • Zeynab Ahmadi Azarsanghan 1
  • faegheh mohammadi 2
  • Firooz Mahmoodi 3
1 University of Tabriz
2 University of Tabriz - - university of tabriz, Faculty of Education & Psychology, Department of knowledge & Infirmation sciences
3 University of Tabriz - university of tabriz, Faculty of Education & Psychology
چکیده [English]

The purpose of this study was to address the challenges and approaches to produce customized electronic content using web based learning resources by the teachers of elementary smart schools of Tabriz city. The phenomenological research method has been used for this qualitative research and the sample was the teachers of primary smart schools in Tabriz. The sample was selected using a purposive snowball sampling method until reaching theoretical saturation. Data was collected through semi-structured interviews. Glaser and Strauss’ coding technique was used to analyze the data. Findings showed that teachers of the smart Schools are faced with two types of challenges in relation to content creation including individual challenges and organizational challenges. In terms of individual challenges, the teachers have noted some cases such as the lack of teachers’ familiarity with information retrieval methods, lack of teachers' familiarity with reputable educational sites and lack of interaction between teachers. Likewise as the organizational challenges the teachers disclosed some cases including the lack of financial support of schools by the Ministry of Education lack of justification for principals and administrators and the lack of computer expert assistant in schools for producing electronic content using the educational web resources. Finally the teachers have suggested some approaches to deal with these challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenges and approaches
  • Educational Web Resources
  • Content creation
  • Electronic Content
  • Smart Schools