آسیب‎های ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامه‎ ریزان درسی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دوره تربیت مشاوره،واحد تهران مرکزی دانشگاه ازاد تهران مرکز

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

3 دانشگاه آزاد تهران مرکزی

چکیده

این مقاله به معرفی آسیبهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامهریزان درسی ایران میپردازد. بدین منظور، از روش «نقادی و خبرگی تربیتی» در ذیل رویکرد کیفی، استفاده شد. نمونه با شیوه نمونهگیری گروه بارز از جامعه متخصصان برنامهریزی درسی انتخاب و اطلاعات به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری گردید. اطلاعات به شیوه «مضمونی» تحلیل شد و برای تامین اعتبار یافتهها، روش «بازبینی گروه اطلاعرسان» استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی بعنوان یک طرح نوآورانه و مصوب، دارای دوازده آسیب اساسی است که در سه گروه طبقه‏بندی شدهاند: در حوزه نظام آموزش و برنامه درسی چهار آسیب «توقعات زیاد، نبود نظارت حرفه‏ای، راهنماهای ناموثر و فقر سرمایه‏گذاری»، در حوزه عمل معلم چهار آسیب «شایستگی کم، اعتبار کم، سختی عمل و فشار سازمانی» و در حوزه رفتار شاگرد چهار آسیب «کاهش انگیزه، کاهش سواد، افزایش توقع و رقابتهای غیرمفید» شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Beygi 1
  • Hamidreza Rezazadh Bahadoran 2
  • ali akbar khosravi babadi 3
  • Kambiz Poushan 2
1 Counseling training course, Central Tehran Branch of Central Tehran Azad University
2 Islamic Azad University Tehran Branch
3 Central Tehran Branch of Central Tehran Azad University
چکیده [English]

This article has been compiled with the aim of introducing the descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners. For this purpose, the method of "educational connoisseurship and criticism" was used under the qualitative approach. The sample was selected by intensity sampling method and information was collected through semi-structured interviews. The obtained information was analyzed by "thematic analysis" method and to validate the findings, the "information group review" method was used. Data analysis showed that the descriptive evaluation as a project in the field of education and curriculum has four disadvantages: "high expectations, lack of professional supervision, ineffective guides and poor investment", in the field of teacher practice has four disadvantages "competence Low, low credibility, difficulty of action and organizational pressure" and in the field of student behavior has four disadvantages "decrease in motivation, decrease in literacy, increase in expectations and useless competition

کلیدواژه‌ها [English]

  • descriptive evaluation in Iran
  • pathology
  • elementary course
  • critique of curriculum planners