استفاده از نوآوری آموزشی «مودل» برای افزایش تعاملات میان یادگیرندگان در برنامۀ درسی ترجمۀ شفاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشیار دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان

3 استاد دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان

چکیده

این پژوهش با هدف رفع نواقص موجود در برنامۀ درسی که نویسندگان پیش­تر بر اساس اصول ساخت­گرایی اجتماعی برای «ترجمۀ شفاهی پیاپی» ارائه داده بودند انجام شده است. مشکل اصلی این برنامه ناکافی بودن تعاملات میان یادگیرندگان و محدود شدن تعاملات موجود به تعداد کمی از دانشجویان بود. جهت رفع مشکل در دومین نیمسال اجرای این برنامه، کلاس حضوری با کلاس مجازی که در نرم­افزار «مودل» طراحی شده است، تلفیق شد تا کارایی آن در رفع نواقص بررسی شود. شرکت‌کنندگان این مطالعه تعداد 54 دانشجو بودند که در نیمسال اوّل سال تحصیلی 5-94 در این درس ثبت­نام کرده بودند. برای رفع مشکل تعاملات، از قالب «تالار گفتگو» استفاده شد. سه تالار گفتگو در «مودل» برای فعالیت­های شنیداری منزل، یادداشت‌برداری و پرسش و پاسخ پیرامون فعالیت­های کلاس حضوری در نظر گرفته شد. از آنجا که «مودل» قابلیت ثبت و نگهداری همۀ فعالیت­های کاربران را دارد، از آن به‌عنوان ابزار جمع­آوری اطلاعات نیز استفاده شد و کلیۀ گفتگو­های تالار­ها در طول نیمسال موردبررسی قرار گرفت تا اولاً میزان تعاملات مشخص شود و ثانیاً میزان مشارکت یادگیرندگان با در نظر گرفتن متغیر­های جنسیت، سن و نیمسال ورودی بررسی شود. نتایج نشان داد که «تالار گفتگو» تعاملات میان یادگیرندگان این مطالعه را افزایش داد. به­علاوه، تفاوت میان میزان مشارکت دانشجویان با جنسیت، سن و نیمسال ورودی مختلف معنا­دار نبود. نتیجه حاکی از آن است که در تالار گفتگو، این تفاوت­ها عواملی نبودند که مانع شکل­گیری تعاملات میان یادگیرندگان شوند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Moodle E-learning Platform to Enhance Interactions among Learners in the Development of a Curriculum for the Undergraduate Course Consecutive Interpreting

نویسندگان [English]

  • Zohreh Gharaei 1
  • Saeed Ketabi 2
  • Mansoor Tavakoli 3
1 Isfahan UN
2 Associate Professor, Faculty of Foreign Languages, Isfahan University
3 Professor of the Faculty of Foreign Languages, Isfahan University
چکیده [English]

    This study was conducted to remedy the shortcomings of the curriculum that the authors had developed for the course of “Consecutive Interpreting”. The curriculum had been designed adopting a social constructivist framework and implemented for a semester to detect the imperfections. Since the main problems centered on the paucity of learners' interactions and the limitedness of the existing interactions to few learners, the face-to-face class was complemented with an online class on Moodle. The blended design was implemented for another semester to evaluate its efficiency in solving the problems. The participants of the study were all the 54 students who enrolled in the course in the intended semester. Moodle's forum was the module used for this study. Accordingly, three public forums were used for discussions over listening comprehension assignments, note-taking activities, and activities in the face-to-face class. Since Moodle is capable of recording and saving all the activities performed by users, it was used as the instrument for data collection as well. All the discussions in the forums were studied during the whole semester first to determine the extent to which interactions occurred, and second, study the interactions considering such variables as gender, age, and a semester of entrance. The study revealed that "forum" enhanced the interactions. Besides, the differences between the mean participation rate of students with different gender, age and semester of entrance turned out not to be significant, indicating that such variations in the online class had not been barriers hindering learners from getting into interaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • social constructivism
  • consecutive interpreting
  • Moodle's forum
  • interaction