نقد و بررسی «اهداف تفصیلی فعالیت‌های دوره پیش‌دبستانی» در برنامه درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران از منظر رویکرد اسلامی عمل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران

چکیده

 
چکیده: این پژوهش با تأکید بر اهداف تمهید در دوران کودکی در نظریه اسلامی عمل به نقد اهداف تفصیلی فعالیت­ های دوره پیش‌دبستانی برنامه درسی ملّی پرداخته است. اهداف تفصیلی فعالیت­ های دوره پیش‌دبستانی که به‌نوعی زبان فنی و رسمی تعلیم و تربیت است، با روش تحلیل مفهومی و تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است. بر این اساس، در بخش بررسی کلی، نخستین نکته­ ای که در تنظیم اهداف دوره پیش‌دبستانی مغفول واقع شده، عدم توجه به مقتضیات روان­شناختی و رشدی کودکان در این سنین است. دوم، سلسله مراتب توجه به ارزش­ ها، مطابق با معیارهای دینی در اهداف رعایت نشده است. سوم اینکه، ابهام مفهومی در بسیاری از واژگان بکار رفته در اهداف ملاحظه می­شود. چهارم، اغتشاش در سطح تعریف اهداف – غایت، هدف کلی یا رفتاری- نقد دیگری است که به‌صورت کلی بر اهداف مذکور وارد است. درنهایت، باید گفت که برخی اهداف با یکدیگر هم پوشانی دارند که در این زمینه حذف و اصلاح صورت گرفته است. از سویی در سطحی عمیق ­تر، تحلیل تطبیقی 58 مورد هدف تفصیلی با 14 هدف تمهید در دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل، نشان می­ دهد که چهار حالت ممکن در مورد اهداف تفصیلی دوره پیش­ دبستانی قابل‌ذکر است. در حالت نخست، میان اهداف معیار و اهداف مورد بررسی هم ‎آوایی نسبی وجود دارد. در حالت دوم، بین اهداف دو مجموعه تقابل وجود دارد. این تقابل در دو سطحِ سطحی و عمیق مورد بازشناسی قرار گرفته و در سطح نخست، رویکرد اصلاح و در سطح دوم، رویکرد اصلاح و حذف پیشنهاد شده ‎است. در حالت چهارم، با اهدافِ معیارِ مغفول در اهداف برنامه درسی دوره پیش‌دبستانی مواجهیم که پیشنهاد تکمیلی ارائه شده است. در پایان برخی از اهداف تفصیلی فعالیت­ های دوره پیش ‎دبستانی اصلاح و بازتولید شده ­اند.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating detailed educational aims Preschool in Iranian National Curriculum upon Islamic Theory of Action

نویسندگان [English]

  • narges sajadieh 1
  • saeed azadmanesh 2
1 TehranUN
2 Master student of History and Philosophy of Education, University of Tehran
چکیده [English]

 
Abstract: This researchr examines educational aims and goals of preschool stage in Iranian national curriculum. This examination is based on Islamic theory of action in childhood and carried out by using conceptual and comparative analysis methods. In a holistic view, it seems that these aims encounter 4 challenges. The first challenge is related to psychological requirements of children during their maturation. The second one is about the vagueness of its value hierarchies. The third challenge is the ambiguity of terms and vocabularies. Disorder in defining the aims is another challenge. It is important to note that some of these aims may overlap each other. In this regard some modifications have been done. Comparative analysis of the national curriculum aims indicates that these aims can be settled in 4 categories. The first group includes those aims which are concordant with the correspond ones in Islamic theory of action. These aims are appropriate. The second and third classes consist of those aims which have essential or inessential oppositions to Islamic theory of action. Upon our investigation, we propose that these aims should be modified or omitted. The last one includes those aims that are neglected in this document. In this case, we suggest some new aims.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childhood
  • Educational aims
  • Islamic action theory
  • National