تعهدات فرارشته‌ای در برنامه درسی دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

امروزه گرایش فزاینده ای به رویکرد فرارشته ای در برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها مشاهده می شود. مطالعات فرارشته ای از عرصه، مقاصد و هدف ها به حوزه اعمال و اقدامات در حال گذار است. در این رهگذر عینیت بخشی به رویکرد فرارشته ای در قلمروی برنامه درسی و رساندن آن از مرحله طرح به حیطه عمل مشکلاتی فراروی کارگزاران برنامه درسی قرار دارد. در این مقاله با نظر به مواضع مختلف در خصوص فرارشته ای، چارچوب مفهومی و مدل برنامه درسی فرارشته ای مبتنی بر لایه های علی آموزشی تبیین شده است و چالش ها و تعهدات ناظر بر آن در چهار گروه؛ ملاحظات فلسفی و پداگوژیکی، مسائل و مسئولیت های موثر بر فرآیند تدریس، مسائل و مسئولیت های موثر بر دانشجویان، مسائل و مسئولیت های موثر بر طراحی دروس، دسته بندی و ارائه شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Transdisciplinary Commitments in University Curriculum

نویسندگان [English]

  • amin babadi 1
  • Bakhtiyar Bakhtiyar Shabani varaki 2
  • Maghsood Amin Khandaghi 2
  • Morteza Karami 2
1 Mashhad Ferdowsi University
2 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

 
Nowadays, there is a growing interest in transdisciplinary approach to university curriculum development,
transdisciplinary Studies are about the realms, goals, and goals of the transition field. The early phases of transdisciplinary in higher education curriculum can be complex and so there are challenges to the definition and operationalization this approach to the university curriculum. In this paper,  in  respect to the different perspectives on the subject, the conceptual framework and the model of the curriculum based on the causal layered learning are explained and the challenges and obligations of the subject are conceptualized based on four different types of curricular issues: Philosophical and pedagogical considerations, issues and responsibilities affecting the teaching process,  issues and responsibilities affecting students learning, issues and responsibilities affecting course design and issues and responsibilities affecting learning assessment. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : curriculum
  • Causal Layered Analysis
  • approach discipline
  • pluri-disciplinary
  • multidisciplinary
  • Interdisciplinary and transdisciplinary