تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان تهران

10.22034/tpcj.2024.190377

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های کارآفرینی در سه بعد دانش، نگرش و مهارت به روش توصیفی از نوع روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفت. جامعه ­مورد پژوهش محتوای کتاب کاروفناوری پایه ششم در سال 1399 است که کل کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه ­گیری چک­لیست محقق­ ساخته براساس مولفه ­های کارآفرینی بود که اعتبار و روایی آن با کمک متخصصان و روش مثلث­ سازی بدست آمد. یافته‌ها نشان داد مجموعا 761 مرتبه در کتاب کاروفناوری به مولفه­ های کارآفرینی در قالب متن، پرسش و تصویر توجه شده است. بیشترین توجه به مولفه مهارت­ ها(442) وکمترین آن مولفه نگرش(51) بود. همچنین در زیر مولفه­ ها قوانین­ ومقررات، ریسک­پذیری و برقراری ارتباط­موثربیشترین درصد و مولفه ­های سوادمالی، کنترل درونی و تفکر انتقادی کمترین درصد را به ترتیب در بعد دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی به خود اختصاص دادند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the textbook Work and Technology of the sixth grade of elementary school based on entrepreneurship components

نویسنده [English]

  • Batool Sabzeh
Assistant Prof. of Farhangian University Department of Educational Science
چکیده [English]

The purpose of this research is to evaluate and analyze the content of the workbook and technology of the sixth grade based on the components of entrepreneurship in the three dimensions of knowledge, attitude and skill. which was done using a descriptive method of quantitative content analysis. The research community is the content of the 6th grade technology book  in 2019.  Its reliability and validity was obtained with the help of experts and triangulation method. The most attention was paid to the skills component (442) and the least attention was paid to the attitude component (51)..Also, under the sub-components of rules and regulations, risk-taking and effective communication, the highest percentage and the components of financial literacy, internal control and critical thinking have the lowest percentage, respectively, in the dimensions of knowledge, attitude and entrepreneurial skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship Components
  • Sixth Grade Workbook and Technology
  • Quantitative Content Analysis
احمدی، غلامعلی، فضائلی­فر، زینب. (1392). تحلیل محتوای کتاب‌های آموزش فنی و حرفه‌ای دوره راهنمایی بر اساس شاخص‌های کارآفرینی. مجله توسعه کارآفرینی، 6 (1)، 165-183
احمدپورداریانی، محمود (1389). کارآفرینی: تعاریف، نظریه ها، الگوها. تهران: جاجرمی، چاپ نهم.
احمدی، پروین و عثتیری، عالیه (1389). ضرورت بسترسازی آموزش کارآفرینی در دوره ابتدایی و تبیین عناصر دوره برای آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا. تهران
بهرام­زاده، محمدمهدی. باورسعد، بلقیس و جعفرپور، محمود(1385). بررسی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز. مجله علوم تربیتی.6 (1)، 191-181.
جعفری مقدم، سعید و فخارزاده، آرزو سادات (1390). توسعه نگرش کارآفرینی در کتاب فارسی. دبستان، کار و  جامعه، 12 (3): 34-12.
جعفری هرندی، رضا.(1398). ارزیابی محتوای کتاب کار وفناوری پایه نهم از نظر میزان توجه به مفاهیم کارآفرینی. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی. 16(61). 48-63.
جهانشاهی، فریبا؛ غفاری مجلج، محمد و ناییجی، نوروز. (1397). تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی. پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی. 8(2). 81-95.
جهانیان، مهدی (1389)، بررسی راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزشی، 2(2): 51-74.
حیدری، حسن؛ پاپزن، عبدالحمید؛ کرمی دارابخانی، رویا، (1390)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مؤلفه­های­  کارآفرینی سازمانی (سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه)، جهاد کشاورزی کرمانشاه، 1(3): 145-166.
خندقی، امین (1391)، آموزش استانداردهای اخلاق تحقیق: ضرورتی انکارناپذیر در برنامه های درسی آموزش عالی، اخلاق در علم و فناوری، 7(4): 1-25.
سبزه, بتول. (1397). آموزش کارآفرینانه به عنوان رویکردی جدید در آموزش کودکانمطالعات برنامه درسی. 13(51). 57-80.  
سبزه، بتول (1394)، طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی،کارآفرینی و مربیان،  مجله پژوهشی مطالعات پیش دبستانی و دبستان، 1: 140-113
شاهواری، معصومه، کیان، مرجان، نیکنام، زهرا.(1395). کاروفناوری: تجربه زیسته معلمان. نظریه و عمل در برنامه درسی; ۴ (۸) :۱۵۹-۱۸۰
دهاقین، فرحبخش؛ کلانترهرمزی، آتوسا و صادقی. (2022). وارسی الگوی مفهومی مؤلفه‌های راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه. مجله علوم روانشناختی, 20(108), 2161-2180.‎
صادقی، سمیه، عدلی، فریبا. (1390) رابطه بین نظام آموزش عالی و روحیه کارآفرینی دانشجویان، مجله پژوهشی
آموزشی، 5(22)، 73-90.
عابدی، احمد و میرزایی، پریوش. (1392)، مقایسه اثربخشی روش شناختی- رفتاری روش های آموزش مهارت های فوردایس و اجتماعی در افزایش شادکامی دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان. اندیشه تربیتی نو، 2(3): 59-71.
عباسی، مصیب و پناهی، محمد و محمودی، حسن(1396)، تفکر انتقادی و ارتباط آن با توسعه کارآفرینی، همایش ملی حسابداری و مدیریت تکنیک های نوین،چالش ها و راهکارها، علی آباد،https://civilica.com/doc/747998
قاسم­تبار، نیلوفر(1398 ارزیابی کتاب های شیمی دوره دوم متوسطه براساس مؤلفههای کارآفرینی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد.چاپ نشده. دانشگاه فرهنگیان، تهران
معانی، محمود (1396)، بررسی تطبیقی ​​دوره های فنی و حرفه ای با دوره های مشابه در چند کشور، مرکز منابع سازمان پژوهش و کتب درسی.
محمدی قشلاق، پریوش (1396)، تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری از نظر انعکاس مولفه های کارآفرینی پایه های هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول-پایه دهم متوسطه دوم)، مجله پژوهش های مدیریت آموزشی، 8(3): 95-109.
محمدامین زاده لیلا، سیفی محمد، فقیهی علیرضا(1394). ارزیابی برنامۀ درسی دورۀ متوسطه (شاخۀ کار‌ و‌ دانش) با نظر به موضوع کارآفرینی از دیدگاه متخصصان. نظریه و عمل در برنامه درسی،; ۳ (۶) :۱۴۳-۱۶۴
ملکی آوارسین، صادق، سودی، حورا و سیدنظری، نیر(1396). بررسی نقش آموزشهای کاردانش در ایجاد نگرش کارآفرینانه درهنرجویان، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. 12(6). 99-120.
مهدیزاده, عراقیه, مرادی. (2022). تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگی‌های شهروند الکترونیکی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 13(1 (پیاپی49)), 5-18.‎
نادری، کریم.، افتخاری، رکن­الدین (1397)، راهبردهای توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی: مطالعه موردی خدابنده، مجله روستا و عمران، 13(3): 1-29.
نوریان، محمد، (1384)، تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان ایران، روانشناسی تحول آفرین روانشناسان ایرانی، 7(12): 357-366.
Brinkrouf, Alex. (2016). Entrepreneurship education and small-scale business development among students of College of Education, Warri, Delta State, Nigeria, Merit.Research Journal of Education andReview, (2 (9) pp. 185-193.
Broukes, L.  (2009). Integrating the arts: Educational entrepreneurship in a school setting.     Hellenic.Journal of Music, Education & Culture. 2 (1), 5-17.
Brouksley, A. O. &Welsted, E. (2017). Entrepreneurship education and smallscale business   development among students of College of Education, Warri, Delta State, Nigeria, Merit.Research Journal of Education andReview (ISSN: 2350-2282) Vol. 2 (9) pp. 185- 193.
Bourger, J. M.  (2015). Instructions as a strategic way to enhance the L2 readingprocess. Revista ECOS, 1, 121-125.
Chiru, C., Tachiciu, L., Georgiana Ciuchete., S. (2012). “Psychological factors, behavioral variables and acquired competencies in entrepreneurship education” Procedia Social and Behavioral Sciences, No. 46, PP. 4010-4015
Emerson, Li (2019), Entrepreneurial education and students'entrepreneurial intention: does Team cooperation matter, journal of Global Entrepreneurship Research, Vol 9 No35.
Ghanbari, C., Zakariaei, M., & Nasseryan, J. (2021). Identifying challenges and effective indicators in entrepreneurial attitudes in the content of elementary textbooks (qualitative study). Preventive Counseling, 2(4), 61-75.
Guven, S.  (2009). New primary education course programmers andentrepreneurship. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1.265-270.
Ghasempour, M., Zangooyi, M., Ghodsian, N., & Jalili, F. (2020). Investigating the Level of Attention of Social Studies Textbooks in Elementary School in Iran to the Field of Economic and Professional Education. International Journal of Schooling, 2(4), 1-12.
Hermann, Roberto Rivas and Bossle, Marilia Bonzanini (2020), Bringing an entrepreneurial focus to sustainability education: A teaching framework based on content analysis, Journal of Cleaner Production, 246 (10), 238-259.
Khademi, S. (2020). Content analysis of “Religion and Life” curriculum in the high school program in Iran in terms of the emphasis on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in students. Biannual Journal of Education Experiences, 3(2), 121-132.
Raposo, M., doPaço, A. (2010). "Special issue: entrepreneurship and education links between education and entrepreneurial activity", Springer Science+Business edia, No. 7, PP. 143-144.