واکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل z

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

2 دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشگاه آزاد سالامی تهران مرکزی

10.22034/tpcj.2023.190249

چکیده


Vﭼﮑﯿﺪه: هدف ازپژوهش حاضرواکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل  zبوده است.این مطالعه با رویکرد کیفی،ازنظر هدف کاربردی وﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮیﮥ ﺳﯿﻮﻓﺎﻧﮓوﺷاتﻮن دارای تحلیل محتوای استقرایی بوده است.این پژوهش،با مصاحبۀ نیمه. ساختاریافته و نمونه‌‌. گیری هدفمند  و مشارکت 23 نفر،از خبرگان علمی، اجرایی و20 نفر از دانش آموزان  دوره متوسطه  با گروه های کانونی انجام شد.پس از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎیﻧﯿﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎریافته،ضمنﻣﺮاﺣﻞﮐﺪﮔﺬاری،تحلیل داده‌ها انجام شده است.برای تامین اعتبار یافته‌ها از روش مذاکره با ﻫﻤﮑﺎران ونظر ممیز بیرونی و ﺑـﺮای پایایی از روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده شده است.یافته‌ها: علاوه برتأکیدبر اهمیت شناخت نسلی وویژگی‌ها،ترجیحات و نیازهای نسل z نشان می‌دهند که برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسلz ناظر بر200 شاخص و  30مؤلفه و 10 اصل هستند که این 10 اصل عبارتنداز:(منطق،اهداف،محتوی،راهبردهاییادگیری،ویژگی‌های معلمان نسل z، موقعیتهای یادگیری سنجش وارزشیابی، عوامل زمینه‌ای، پدیدههای نوظهور، چرخش‌‌های نوگرا ) که منتج به استخراج چارچوب مفهومی برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل z  گردید

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the curriculum, proportional to the characteristics of Generationz in the Generation Z in Tehran's high schools

نویسندگان [English]

  • Zahra Parvazi Moghaddam 1
  • Kourosh FathiVajargah 2
  • Kambiz Pooshne 1
  • AliAkbar Khosravi Babadi 3
1 Central Tehran Islamic Azad University
2 Shahid Beheshti University
3 Central Tehran Islamic Azad University
چکیده [English]

Abstract: Thecurrent research aimed to analyze the curriculumsuitable for the characteristics.of.generationz.inTehran's high school.the This study has a qualitative approach in terms of purpose, and application, and based on the theory of Siofang and Chanon,it has an inductive content analysis.This research is based on semi-structured interviews and purposeful sampling with the participation of 43 people from scientific, executive, and focal groups.Afterthe semi-structured interviews during the coding stages, data analysis was done in 7 steps.To validatethe findings, the methodof negotiationwith external auditors was used and for reliability, the Lincoln and Guba method was used. Findings: In addition to emphasizing the importance of generational knowledge and the characteristics, preferences and needs of generation z, the curriculum is suitable for the characteristics of generation z، based on 200 indicators of 30 components and 10 principles(logic,goals,contentlearningstrategies,characteristicsofteachersofgenerationz,learning.situations,assessmentand,evaluation،backgroundfactors,emergingphenomena, and modern revolutions) whichled to the extraction of theconceptual frameworkof thecurriculumsuitablefor thecharacteristics of generation z.          
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Curriculum
  • Generation Z
  • Qualitative Content Analysis
اسکندری، حسین. (1391). نظریه و عمل رسانه‌های آموزشی در عصر دیجیتال. انتشارات : سمت.
آزادیان، زینب، یارمحمدی، محمد. (1393). بررسی تفاوت‌های نسلی در نظام ارزش‌های اجتماعی.  دانشگاه گیلان:  دانشکده ادبیات و علوم انسانی,92-80.
اعلامی, فرنوش ، براری, نوری, رضایی زاده, خراسانی, اباصلت,. (2019). تطابق فناوری‌های وب 2 با طبقه‌بندی بازنگری شده بلوم و الگوی طراحی آموزشی 5E در آموزش. اندیشه های نوین تربیتی, 15(1), 237-289.‎
بهجتی اردکانی, یارمحمدیان, عراقیه. (1397). مطالعه تطبیقی بین المللی سازی برنامه های درسی آموزش عالی درکشورهای فنلاند، انگلستان وچین. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 7(32), 1-28.‎
حسینی لرگانی, سیده مریم. (1398). طراحی الگوی برنامۀ درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 25(3), 27-49.‎
سراجی، فرهاد.خاوری، سمیه. (1386). برنامه درسی مبتنی بر وب: گامی به سوی تمرکززدایی و یا تشدید تمرکز درنظام برنامه‌ریزی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی،شماره 4 (بهار ۱۳۸۶).
سعیدی پور، بهمن.(1391).مجموعه مقالات همایش تخصصی زندگی دوم. جهاددانشگاهی .صفحه154-151
طوسی، طلعت، مرعشی، منصور. (1393). جهانی شدن واثرات آن براهداف برنامه درسی نظام آموزشی ایران. نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی پیاپی ۵ (بهار و تابستان ۱۳۹۱)شماره 5 صفحه7-25 .
غزنوی، محمدرضا؛ دایی، حسین. فلاح، وحید. (1393). بررسی تطبیقی هوشمندسازی دربرنامه درسی کشورهای مالزی،استرالیا و فنلاند و ارائه الگویی برای ایران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،شماره 1 پیاپی 37 بها ر
 قلی زاده، پریا. روحانی، سعید. (1397). بررسی تاثیرات رایانش ابری بر یادگیری الکترونیکی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، . ص ۱۲۵۳ ۱۲۷۰
کوثری، مسعود. (1387). نسل ایکس، وای، زد  در سیاست‌گزاری فرهنگی در ایران. فصلنامه راهبرد و فرهنگ .پاییز 1387- دوره یکم، شماره 3
فتحی واجارگاه، کوروش. (1400). اصول ومفاهیم اساسی برنامه‌ریزی درسی. ناشر، علم استادان
فتحی واجارگاه، کوروش. (1400). هویت‌های برنامه درسی: به سمت هویت‌های نو پدید. موسسه پژوهشی آییژ
فتحی واجارگاه، کوروش. (1399). بنیان های نظری دیدگاه نوچند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی. دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺳﺎل 11، ﺷﻤﺎره 22،ﭘﺎﯾﯿﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 7-16، 
فتحی مطلق، سروش. (1390) جهانی شدن و فاصله نسلی (مطالعه جامعه شناختی فاصله نسلی: با تاکید بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات).. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگزاری عمومی دوره 2، شماره 5، اسفند 1390، صفحه 145-177.
منصوری، فرشته. افشاری، ملیکا. (1397). بررسی تاثیر ارزش‌ها و نگرش‌های مصرف‌کنندگان نسل‌های های Y، X ،Z  بر قصد خرید آنلاین. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.جلد 6 صفحات 7-188
ملکی، حسن. (1380). برنامه درسی و پرورش تفکر. همایش انجمن برنامه درسی. انتشارات انجمن اولیا و مربیان 
نوری ،زهره.(1401) نگاهی برابعادروان شناختی و سبک زندگی نسل .Zنشربوی کاغذ .بوکا
نوری, یارمحمدیان, نادی. (1398). بررسی نقش مؤلفه‌های شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 16(63), 49-65.‎
هاشمی، سید احمد. برنامه‌ریزی درسی (اصول و کاربرد). ویرایش دوم. نشر دانشگاه آزاد 1394:652.
Arjinder,  K.(2020.The  teacher  of   the   generation_Z.  International Journal of  Applied, 23. ISSN Print: 2394-7500 ISSN Online: 2394-5869 Impact Factor: 5.2 IJAR 2019; 5(8): 43                   
Ang, W. H. D., Shorey, S., Zheng, Z. J., Ng, W. H. D., Chen, E. C. W., Shah, L. B. I., ... & Lau, Y. (2022). Resilience for Undergraduate Students: Development and Evaluation of a Theory-Driven, Evidence-Based and Learner Centered Digital Resilience Skills Enhancement (RISE) Program. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12729.
Boholanol, H.(2017). Smart social networking :21 st century teaching and learning skill.  
Pedagogy,7(1), pp.  21‐29
Beck, L., & Wright, A. (2019). iGen: What you should know about post-millennial students. College and University, 94(1), 21-26.
Barreiro, S. C., & Bozutti, D. F. (2017). Challenges and Difficulties to Teaching Engineering to Generation Z: a case research. Propósitos y representaciones, 5(2), 127-183.
Chaisri, S.( 2019).  lity Traits of Thai Gen Z Undergraduates: Challenges in the EFL classroom pasaa. Journal of LanguageTeaching and Learning in Thailand, 57, 165- 190
Çobanoglu, E. O., Tagrikulu, P., & Gül, A. C. (2018). Games from Generation X to    Generation Z. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2604-2623.
Cruz, F. J. F., & Díaz, M. J. F. (2016). Generation z's teachers and their digital skills. Comunicar. Media Education Research Journal, 24(1).
Guntoro, M. Y., & Gunawati, D. (2020, February). Perception Students Collage About Global Citizenship to Aware with Global Issue. In 3rd International Conference on Learning Innovation and Quality Education (ICLIQE 2019) (pp. 1213-1220). Atlantis Press.
Hilton, A. (2018). Engaging primary school students in mathematics: Can iPads make a difference?. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(1), 145-165.
Johnson, W. L., Johnson, A. M., & Johnson, J. W. (2018). The Three Generations of Effective Schools Research. Online Submission.
Demir, B.(2021). Generation Z students’ expectations from English language instruction، OURNAL OF LANGUAGE  AND LINGUISTIC STUDIES ISSN: 1305-578X. Journal of Language and Linguistic Studies,683-701
Denis,V.  & Sergey, A .(2020). Emerging digital media culture in Russia: modeling the media consumption of Generation Z,  Published online:19 Apr
Dunas, D. V., & Vartanov, S. A. (2020). Emerging digital media culture in Russia: modeling the media consumption of generation Z. Journal of Multicultural Discourses, 15(2), 186-203.
Çobanoglu, E. O., Tagrikulu, P., & Gül, A. C. (2018). Games from Generation X to Generation Z. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2604-2623.
Healy, K. (2019). Using an escape-room-themed curriculum to engage and educate generation Z students about entomology. American Entomologist, 65(1), 24-28.
Poláková, P., & Klímová, B. (2019). Mobile technology and Generation Z in the English language classroom—A preliminary study. Education Sciences, 9(3), 203.
Frey, T. K., Tatum, N. T., & Cooper, T. B. (2021). Using the Basic Course to Prepare Digital Natives for New Role as Reverse Mentors. Basic Communication Course Annual, 33(1), 18
Islam, Z. (2019). Constructivist Digital Design Studio with Extended Reality for Effective Design Pedagogy. Design and Technology Education: an International Journal, 24(3), 52-76.
Loveland, E. (2017). Instant generation. Journal of college admission, 235, 34-38.
Miller, A. C., & Mills, B. (2019). 'If They Don't Care, I Don't Care': Millennial and Generation Z Students and the Impact of Faculty Caring. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 19(4), 78-89.
Moore, K., & Frazier, R. S. (2017). Engineering education for generation Z. American Journal of Engineering Education (AJEE), 8(2), 111-126.
Merrell’s Strong Start—Grades, K. A Social & Emotional Learning Curriculum.
Noddings, N. (2016). Moral life and education. Action in teacher education, 38(3), 212-216.
Popescu, D., Popa, D. M., & Cotet, B. G. (2019). Getting ready for Generation Z students-considerations on 3D printing curriculum. Propósitos y representaciones, 7(2), 240-268
Persada, S. F., Miraja, B. A., & Nadlifatin, R. (2019). Understanding the Generation Z Behavior on D-Learning: A Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) Approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(5).
Poláková, p. Klímová, B. (2019). Mobile Technology and Generation Z in the English Language Classroom--A Preliminary Study. Education Sciences, 9, Article 203 2019 University, Slovakia
Rothman, D. (2016). A Tsunami of learners called Generation Z
Seemiller, C., & Grace, M. (2017). Generation Z: Educating and engaging the next generation of students. About Campus, 22(3), 21-26.
Shatto, B., & Erwin, K. (2017). Teaching Millennials and Generation Z: Bridging the generational divide. Creative nursing, 23(1), 24-28
Smith, K. T. (2019). Mobile advertising to Digital Natives: preferences on content, style, personalization, and functionality. Journal of Strategic Marketing, 27(1), 67-80.
Seage, S. J., & Türegün, M. (2020). The Effects of Blended Learning on STEM Achievement of Elementary School Students. International Journal of Research in Education and Science, 6(1), 133140.
Yu, E. (2020). Student-Inspired Optimal Design of Online Learning for Generation Z. Journal of educators online, 17(1), n1.
Yalçin, I., Özkurt, B., Özmaden, M., & Yağmur, R. (2020). Effect of smartphone addiction on loneliness levels and academic achievement of z generation. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 208-214