طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامۀدرسی کارورزی مبتنی بر خودشرح حال نویسی مشارکتی در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ایران

چکیده

 




هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامۀدرسی کارورزی مبتنی بر خودشرح­ حال ­نویسی مشارکتی در دانشگاه فرهنگیان است. در این پژوهش تلاش شده است تا نخست با استفاده از روش اسنادپژوهی، منابع و متون تخصصی مرتبط با موضوع، مورد تحلیل قرار گیرد تا مبانی فلسفی، ادبی، روانشناسی، اجتماعی و دانشی خودشرح ­حال ­نویسی مشارکتی استخراج شود و متعاقباً دلالت ­های آن برای روش کارورزی مبتنی بر خودشرح­ حال ­نویسی مشارکتی در عناصر اهداف، محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و شیوه­ های ارزشیابی تدوین گردد. در گام دوم، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده پرسشنامۀ محقق‌ساخته تدوین و به منظور اعتباربخشی الگوی پیشنهادی از نظرات اساتید برنامۀدرسی و مدرسان واحدهای درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است. طبق یافته­ های پژوهش اجرای مطلوب برنامۀدرسی کارورزی نیازمند هم­یاری و فعالیت‌های مشارکتی و چندجانبۀ روایت ­محور میان دانشجویان، اساتید و معلمان راهنما است و آنچه به این هم­یاری معنا می­ بخشد الزاماً روایت­ ها و تجارب دوران کارورزی نیست، بلکه کل زیست تحصیلی قابل پیوند با واحدهای درسی کارورزی، می­تواند مدنظر قرار گیرد. هم­چنین کندوکاو وقایع فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه بر محور شرح­ حال ­های کنشگران و عوامل آموزشی دانشگاه و مدرسه، فرصتی فراهم می­کند تا دانشجومعلمان ضمن خودشناسی و خودآگاهی بتوانند فرهنگ­ معلمی و هویت­ معلمی را در بستر جامعه­ ای که در آن زیست می­ نمایند مورد بازشناسی و فهم قرار داده و زمینۀ کاربست آن را فراهم آورند.




 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Validation of Internship Curriculum Pattern based on Collaborative Autobiography in Teacher Education in Iran

نویسندگان [English]

  • Hossein Ghorbani
  • S. Ebrahim Mir Shah Jafary
  • ahmadreza nasr
  • Mohammad Reza Neyestani
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]

This study aims to designing and validation of internship curriculum pattern based on collaborative autobiography in Teacher Education in Iran. In this research, it has been attempted to first analyze the specialized texts related to the subject, in order to extract the Foundations of collaborative Autobiography, and subsequently the implications of curriculum elements of this kind of internship.In the second step, a researcher-made questionnaire was developed and in order to validate the proposed model, the views of the teachers of the curriculum and the instructors of the internship courses at Farhangian University were used. According to the findings, the desirable implementation of the internship curriculum requires collaborative and multidimensional collaborative and multidisciplinary activities among the students of science, teachers and teachers, and what makes this sense meaning the narratives and life experiences that can be linked to the goals Courses are internships and courses. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher education
  • Internship
  • Autobiography
  • Narrative inquiry
  • Collaborative learning
امام­جمعه، محمدرضا؛ مهرمحمدی، محمود (1390)، نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارائۀ برنامۀدرسی تربیت‌معلم فکور، فصل­نامۀ مطالعات برنامۀدرسی، 3 (1)،
باقری، خسرو و یزدانی عبدالوهاب (1380)، تعلیم و تربیت در دیدگاه تأویلی، مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ 3، ش 3 و 4: 48-23.
برنامۀ مصوب کارورزی (1394)، سرفصل­های دروس کارورزی دوره­های کارشناسی پیوسته، معرفی منطق درس، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه فرهنگیان.
بی­نیاز، فتح­الله (1393)، درآمدی بر داستان­نویسی و روایت­شناسی: با اشاره­ای موجز به آسیب­شناسی رمان و داستان کوتاه ایران، تهران: انتشارات افراز.
تلخابی، محمود؛ فقیری، محمد (1393)، تحلیل گفتمان کارورزی، آموزشنامۀ دانشگاه فرهنگیان: ویژه­نامۀ کارورزی، س 1، ش 5: ؟-؟.
حیدری­نقدعلی، ژیلا (1393)، پژوهش روایی: چیستی و چگونگی، آموزشنامۀ دانشگاه فرهنگیان: ویژه­نامۀ کارورزی، س 1، ش 5: ؟-؟.
حیدری­نقدعلی، ژیلا؛ عطاران، محمد و حاجی حسین‌نژاد، غلام‌رضا (1392)، تجربه‌های دوران تحصیل و شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلم: پژوهشی خودمردم‌نگارانه، پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، 3(1): ؟-؟.
شریفیان، فریدون (1393)، مفهوم پردازی «کورر» و تحلیل نسبت برداشت­های جدید با تلقی نومفهوم­گرایان، فصل­نامۀ مطالعات برنامۀ­درسی، س9، ش 33: ؟-؟.
شوبرت، ویلیام (1391)، نظریه­های برنامۀدرسی در نوع­شناسی نظریه­های برنامۀدرسی، ترجمۀ فریدون شریفیان، اصفهان: انتشارات آموخته.
فاضلی، نعمت الله (1390)، مردم‌نگاری آموزش: چند مطالعۀ مردم نگارانه در زمینۀ آموزش و پرورش امروز ایران، تهران: نشر علم.
فتحی­واجارگاه، کورش (1392)، برنامۀ ­درسی به سوی هویت­های جدید: شرحی بر نظریات معاصر برنامه­درسی، تهران: انتشارات آییژ.
فیلک، اووه (1392)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قادری؛ مصطفی (۱۳۹۴)، تحلیل تاریخی Currere به معنای گذر زندگی نامه­ای در آثار نوفهم­گرایی، پژوهش‌نامۀ مبانی تعلیم و تربیت، س 5(2): ؟-؟.
قادری؛ مصطفی (1392)، تحلیل تاریخی معانی و مقاصد نومفهوم­گرایی در رشتۀ مطالعات برنامۀ درسی، نظریه و عمل در برنامۀ ­درسی، 1(1) : ؟-؟.
گلکار، رسول؛ شریفیان، فریدون (1395)، نقش و کاربرد پژوهش روایتی در بهبود برنامه­های تربیت‌معلم و رشد حرفه‌ای معلمان، دومین همایش ملی تربیت­معلم، دانشگاه فرهنگیان اصفهان.
مهرمحمدی، محمود (۱۳۹۲)، برنامۀ ‏­درسی تربیت‌معلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت‌معلم در ایران، دوفصلنامۀ نظریه و عمل در برنامه­درسی، دورۀ ۱ (۱): ؟-؟.
نادینگز، نل (1390)، فلسفۀ تعلیم و تربیت، ترجمۀ شقایق نیک­نشان، مریم انصاری، علی‌رضا شواخی و سیروس محمودی، اصفهان: نشرنوشته.
مارشال، کاترین؛ راسمن، گرچن ب (1377)، روش تحقیق کیفی، ترجمۀ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Aleandri, G., & Russo, V. (2015). Autobiographical questionnaire and semi-structured interview: comparing two instruments for educational research in difficult contexts. Procedia-Social and Behavioral Sciences197, 514-524.
Ayers, W. (1988). Teaching and Being: Connecting Teachers' Accounts of Their Lives with Classroom Practice.
Ayers, W. C., & Schubert, W. H. (Eds.). (1992). Teacher lore: Learning from our own experience. Longman Publishing Group.
Brunner, J. S. (1986). Actual minds, possible worlds. Harvard University Press.
Brown, T. C. (2015). Collaborative autobiography: a process for addressing educators' stress and awareness in 21st century public education (Doctoral dissertation).
Butt, R. (1986). Individual and Collective Interpretations of Teacher Biographies. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (67th, SanFrancisco, CA,
Butt, R. L., & Raymond, D. (1989). Studying the nature and development of teachers' knowledge using collaborative autobiography. International Journal of Educational Research13(4), 403-419.
Calderhead, J., & Shorrock, S. B. (1997). Understanding teacher education: Case studies in the professional development of beginning teachers. Psychology Press.
Choi, E., Gaines, R. E., Jeong-bin H, P., Williams, K. M., Schallert, D. L., Yu, L. T., & Lee, J. (2016). Small stories in online classroom discussion as resources for preservice teachers’ making sense of becoming a bilingual educator. Teaching and Teacher Education, 58, 1-16.
Choi, T. H. (2013). Autobiographical reflections for teacher professional learning. Professional development in education39(5), 822-840.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1996). Teachers' Professional Knowledge Landscapes: Teacher Stories––Stories of Teachers––School Stories––Stories of Schools. Educational researcher25(3), 24-30.
Cochran-Smith, M., & Demers, K. E. (2008). How do we know what we know? Research and teacher education. Handbook of research on teacher education, 1009-1016.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1994). Telling teaching stories. Teacher education quarterly, 145-158.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1990). Stories of experience and narrative inquiry. Educational researcher19(5), 2-14.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1986). On narrative method, personal philosophy, and narrative unities in the story of teaching. Journal of research in science teaching23(4), 293-310.
Coulter, C., Michael, C., & Poynor, L. (2007). Storytelling as pedagogy: An unexpected outcome of narrative inquiry. Curriculum Inquiry37(2), 103-122.
de Jong, R., van Tartwijk, J., Wubbels, T., Veldman, I., & Verloop, N. (2013). Beginning and end of the internship: student teachers’ interpersonal profiles and the accuracy of their self-beliefs. European Journal of Teacher Education36(4), 393-412.
de Mora, J. C. (2014). Practical knowledge in teacher education: Approaches to teacher internship programmes. Routledge.
Diehl, J. N. (2012). Collaborative autobiography: A vehicle for administrator reflection on multiple accountability pressures. Texas State University-San Marcos. (Doctoral dissertation).
Durán Narváez, N. C., Lastra Ramírez, S. P., & Morales Vasco, A. M. (2013). Autobiographies: A Way to Explore Student-Teachers' Beliefs in a Teacher Education Program. Profile Issues in TeachersProfessional Development15(2), 35-47.
Enns, E. (1998). Personal and professional self-discovery through collaborative autobiography (Doctoral dissertation, Lethbridge, Alta.: University of Lethbridge, Faculty of Education, 1998).
Goodson, I. (2006). The rise of the life narrative. Teacher Education Quarterly33(4), 7-21.
Goodson, I. F. (2001). Life Histories of Teachers: Understanding Life and Work. Life History and Collective Memory as Methodological Strategies: Studying Teacher Professionalism, with Pik Lin Choi, Teacher Education Quarterly, Vol 35, No 2.
Gough, N. (1999). Surpassing our own histories: Autobiographical methods for environmental education research. Environmental Education Research5(4), 407-418.
Gough, N. (1994). Narration, reflection, diffraction: aspects of fiction in educational inquiry. The Australian Educational Researcher21(3), 47-76.
Greene, M. (1978). Teaching: The question of personal reality. Teachers College Record, 80, 23-32.
Gudmundsdottir, S. (1991). Story‐maker, story‐teller: narrative structures in curriculum. J. Curriculum Studies, 23(3), 207-218.
Gunn, A., Bennett, S., Evans, L. S., Peterson, B. J., & Welsh, J. L. (2013). Autobiographies in preservice teacher education: A snapshot tool for building a culturally responsive pedagogy. International Journal of Multicultural Education, 15(1).
Helgevold, N., Næsheim-Bjørkvik, G., & Østrem, S. (2015). Key focus areas and use of tools in mentoring conversations during internship in initial teacher education. Teaching and Teacher Education49, 128-137.
Webster, L, & Mertova, P. (2007). Using narrative inquiry as a research method: An introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching. Routledge.
Körkkö, M., Kyrö-Ämmälä, O., & Turunen, T. (2016). Professional development through reflection in teacher education. Teaching and Teacher Education, 55, 198-206.
Kelchtermans, G. (2009). Narratives and biography in teacher education. Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgium.
Lapadat, J. C. (2009). Writing our way into shared understanding: Collaborative autobiographical writing in the qualitative methods class. Qualitative Inquiry15(6), 955-979.
Lapadat, J. C., Black, N. E, Clark, P. G., Gremm, R. M., Karanja, L. W., Mieke, L. W., & Quinlan, L. (2010). Life challenge memory work: Using collaborative autobiography to understand ourselves. International Journal of Qualitative Methods, 9(1), 77-104.
Le Fevre, D. M. (2011). Creating and facilitating a teacher education curriculum using preservice teachers’ autobiographical stories. Teaching and Teacher Education27(4), 779-787.
Loughran, J. (2012). What expert teachers do: Enhancing professional knowledge for classroom practice. Routledge.
Myring, Ph. (2001). Qualitative Content Analysis – Research Instrument or Mode of Interpretation? [Online] http: //www.unituebingen. de/ qualitative -psychologic/t-WSD1/Mayring- en.htm
Parsons, S. (1995). The Art of Reflecting in a Two-Way Mirror: A Collaborative Autobiographical Study by Three Science Educators. Working Draft.
Parveen, S., & Mirza, N. (2012). Internship program in education: effectiveness, problems and prospects. International Journal of Learning and Development2(1), 487-498.
Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding curriculum as autobiographical/biographical text. Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses, 521-523.
Pinar, W. F. (1975). The method of currere. Paper presented at the Annual Meeting of the AERA. Washington, D.C. April.
Pinar, W. F. (1994). Autobiography and an Architecture of Self (1985). Counterpoints2, 201-222.
Pinar, W., & Hua, Z. (Eds.). (2016). Autobiography and Teacher Development in China: Subjectivity and Culture in Curriculum Reform. Springer.
Polkinghorne, D. E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International journal of qualitative studies in education8(1), 5-23.
Raymond, D., Butt, R., & Townsend, D. (1992). Contexts for teacher development: Insights from teachers’ stories. Understanding teacher development, 143-161.
Tsang, W. K. (2004). Teachers’ personal practical knowledge and interactive decisions. Language Teaching Research, 8(2), 163-198.
Tarney, L. M. (1990). An integration of collaborative autobiography and peer supervision to improve instruction in adult education (Doctoral dissertation, Lethbridge, Alta.: University of Lethbridge, Faculty of Education, 1990).
Sharkey, J.A., 2001. A critical feminist teacher inquiry into the use of autobiography in teacher education. Pennsylvania State University. College o f Education. (Doctoral dissertation).
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher15(2), 4-14.
Simon, I. (2006). Autobiography: Inspiring new visions of teacher learning.Educate~, 3(2), 53-61.