حسینپور، علیرضا(1387). طراحی الگوی مطلوب آموزش علوم پایه پنجم ابتدایی براساس رویکرد سازندهگرایی اجتماعی با استفاده از ابزار چند رسانهای- رساله دکترا. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رحیمی نژاد، عباس (1384). گزارش بررسی روند عملکرد ریاضیات و علوم جمعیت 1 دانش آموزان ایرانی پایه چهارم دبستان در تیمز 2003 و مقایسه آن با تیمز 1999. پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش وپرورش.
شیخی فینی، علی اکبر، فردانش، هاشم(1381). درآمدی بر سازندهگرایی در روانشناسی تربینی. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س). 42: 125-146.
عاشوری،جمال؛ کجباف، محمدباقر؛ منشی، غلامرضا وطالبی، هوشنگ(1393). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی مبتنی بر وب، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی. فصلنامه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5(2):8-4.
عسگری، موسی(1387). بررسی موانع بهرهگیری ازفعالیتهای آزمایشگاهی تدریس دروس علوم پایه دردبیرستانهای استان آذربایجان غربی . شورای تحقیقات آموزش وپرورش آذربایجان غربی.
فتحیآذر،اسکندر (1391). روشها و فنون تدریس. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز، چاپ سوم.
کریمی، محمد حسن؛ مزیدی، محمد؛ و مهرمحمدی، محمود (1386). نقد و بررسی کتاب علوم پایه اول راهنمایی از منظر فلسفه علم. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3): 136-111.
کیامنش، علیرضا و خیریه، مریم (1381). روند تغییرات دروندادها و برون دادهای آموزش علوم بر اساس یافتههای TIMSS-R و. TIMSS تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
لشکر بلوکی، غلامرضا(1392). دانش آموزان ایرانی در آینه تیمز 2011. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی. 18(8): 48-47 .
محمداسماعیل، الهه(1384). گزارش نتایج ملی دروندادها و بروندادهای آموزش علوم و ریاضی. در تیمز 2003( دو گزارش جداگانه)، پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش.
مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز(1387).گزارش اجمالی مهمترین یافتههای تیمز، تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش وپرورش.
مهر محمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری و تربیت معلم. چاپ اول، تهران: انتشارات مدرسه.
Bergmann. J, Sams. A(2012). Flip your classroom: Reach every student in every classevery day. Eugene, OR: ISTE.
Bishop. J, Verleger. M (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research. Paper presented at 120th ASEE Annual Conference & Exposition, 23-26 June. Atlanta. American Society for Engineering Education.
Capone. R(2017). Blended learning, flipped classroom and virtual environment: challenges and opportunities for the 21st century students. Edulearn17 Proceedings .IATED; 2017;
Chalishkan, S (2004). The Effect of Inquiry-Based Chemistry Course On Students’understading Of Atom Concept, Learning Approaches, Motivation, Self-Efficacy, And Epistemological Beliefs (Doctoral Dissertation, Middle East Technical University).
Danker. B (2015) Using Flipped Classroom Approach to Explore Deep Learning in Large Classrooms. IAFOR Journal of Education [Internet].The International Academic Forum (IAFOR); 3(1). http://dx.doi.org/10.22492/ije.3.1.10
Gerstein. J (2012). The Flipped Classroom: The Full Picture (Kindle Edition) from www. amazon.com.
Gariou. A, Papadakis. S, Manousou E (2010). I. Implementing A Flipped Classroom: A Case Study of Biology Teaching in A Greek High School. Turkish Online Journal of Distance Education [Internet]. Turkish Online Journal of Distance Education; 2017 Jul 1; 47–47.
Guy.R, Marquis.R (2016). Cite the flipped classroom: A comparison of student performance using instructional videos and podcasts versus the lecture-based model of instruction. Issues in Informing Science and Information Technology, 13, 1-13.
Hamden. N, McKnight. P, McKnight. K, Arfstrom. K. M. (2013)." A review of flipped learning, Flipped Learning Network.
Hammerman. E (2005). Linking classroom instruction and assessment to standardizedtesting. Science Scope. 28(4), 26-32.
Harried. C. F, Schiller, N. A (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching.42 (5), 62-660.
Johnson,D(2005) .Teaching And Learning Research exchange challenges to Implementing Inquiry: In the Senior Science Classroom Project.
Krueger,J(2012).Five reasons against the flipped classroom .Available online http/www.stratostar.
Kos, A (2010) .High School Teachers’ Perspectives on Effective Approaches for Teaching Biology to Students with Special Needs. Walden University.
Liu. O, Lee. H, Linn M. (2010). Multifaceted Assessment of Inquiry-Based Science Learning. Educational Assessment. Informa UK Limited; 2010 .28; 15(2):69–86
Liang. L, Chen. S, Chen. X, Kayak. O, Adams, A. D. Macklin, M. Ebenezer, J (2008). Assessing preserves elementary teachers' views on the nature of scientific knowledge: a dual-response instrument. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching (Vol. 9, No. 1, p. n1).
Lee, J. Beatty, S. Hoffman. McDermott,B(2015). Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques. University of Calgary, available on: Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques-ARROW-high-quality.pdf.
Lord. T, Orkwiszewski. T (2006). Moving from didactic to inquiry-based instruction in a science laboratory. TheAmerican Biology Teacher, 68(6), 342-345.2006.
Madden. K. R (2011). The use of inquiry-based instruction to increase motivation and academic success in a high school biology classroom.
Mohanty. A, Parida. D(2016).Exploring the Efficacy & Suitability of Flipped Classroom Instruction at School Level in India: A Pilot Study, Creative Education,2016: 7, 768-776
Marshall. J. C , Horton. R. M (2011). The relationship of teacher‐facilitated, inquiry‐based instruction to student higher‐order thinking. School Science and Mathematics, 111(3), 93-101.
Nwosisi. C, Ferreira. A, Rosenberg, Walsh, K (2016). Study of the Flipped Classroom and Its Effectiveness in Flipping Thirty Percent of the Course Content, International Journal of Information and Education Technology. ؛ (. 6), No. 5.
Oliver-Hoyo. M. T, Allen. D, Hunt. W. F, Hutson. J, Pitts. A (2004). Effects of an active learning environment: Teaching innovations at a research I institution. J. Chem. Educ, 81(3), 441.2004.
Olson. M. H, Hergenhahn. B. R (2016). Introduction to theories of learning (9th ed). New York: Psychology Press.
Ruddick. K (2012). Improving chemical education from high school to college using a more hands-on approach. Unpublished doctoral dissertation, University of Memphis.
Raes, A. Schellens, T (2012) The impact of web-based inquiry in secondary science education on students’ motivation for science learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 1332-1339.
Sandoval. W. A, Millwood. K, A (2007). What can argumentation tell us about epistemology?, Argumentation in science education: Perspectives from classroom-based research. 68-85.
Şimşek. P, Kabapınar.F (2010). The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1190-1194
Strayer. J (2012) How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation, and task ori-entation. Learning Environments Research,. 15, 171-193
Tanner. M, Scott. E (2015). A flipped classroom approach to teaching systems analysis, design and implementation. Journal of Information Technology Education: Research: 14, 219-241.
Wan. N(2014). Flipping the Science classroom, Teaching science: Volume 60 | Number 3 | September.2014.
Xiaodong. W, Chenjinzi.Z (2013). The application research of flipped classroom in university teaching: a case study on professional English of educational technology.