بررسی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی مبتنی بر دیدگاه معلمان و ارائه راهکارهای مطلوب از دیدگاه متخصصان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی اراک

2 دانشگاه آزادا اسلامی اراک

3 دانشگاه ازاد اسلامی اراک

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام‌شده است. روش پژوهش حاضر روش تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی است. در مرحله اول دیدگاه متخصصان به شیوه پدیدارشناسی بررسی و درنهایت ویژگی مطلوب در عناصر چهارگانه استخراج گردید. در مرحله دوم روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری بخش اول شامل اساتید و اعضای هیئت‌علمی علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه تهران، اراک، علامه طباطبائی و بوعلی‌سینا همدان و کارشناسان تربیت جنسی در سطح استان همدان انتخاب شد که با روش نمونه­گیری هدفمند با 17 نفر مصاحبه شد و کار تا اشباع نظری پیش رفت. ابزار مورداستفاده مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان است. جامعه آماری بخش دوم شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی استان همدان در سال 95 است که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 350 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته که روا و پایا بر اساس عناصر برنامه درسی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی دانش‌آموزان چندان مطلوب نیست، فعالیت‌ها در عنصر اهداف بیشتر ناظر بر بُعد شناختی و در حد نسبتاً متوسط است که در آن بُعد عاطفی و مهارتی مسائل جنسی کمتر موردتوجه قرارگرفته است. در عنصر محتوا اینکه محتوای بسیار اندک و ناچیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت جنسی دانش‌آموزان فراهم آورد و نیاز به توجه مضاعف و بازنگری جدی دارد و به‌تناسب آن، روش‌های آموزشی و همچنین ارزشیابی هم با توجه به کاستی و ضعفِ محتوای آموزشی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. به‌طورکلی نتایج به‌دست‌آمده بیانگر آن است که برنامه‌ریزی منسجم و منطقی در زمینه برنامه درسیِ تربیتِ جنسی وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Transdisciplinary Commitments in University Curriculum

نویسندگان [English]

  • reza mohamad baygi 1
  • alireza faghihi 2
  • Faeze Nateghi 3
1 Arak Islamic Azad University
2 Arak Islamic Azad University
3 Arak Islamic Azad University
چکیده [English]

The purpose of this study was to study the sexual education curriculum in primary school. The method of this research is a combination of exploratory research. In the first stage, the viewpoints of experts were investigated in a henomenological manner and finally the desired feature was extracted in four elements. In the second stage, a descriptive survey method was used.  The statistical population of the first part consisted of professors and faculty members of the educational sciences and psychology department of Tehran University, Arak, Allameh Tabataba'i and Boulylisina and sexual education experts in the province of Hamedan. The statistical population of the second part included all elementary teachers in the province of Hamadan in 2015. The findings of this study indicate that the status of sexual education in students' curriculum is not desirable .The activities in the element are more focused on the cognitive and relatively modest dimension in which the sexual and emotional dimension of sexuality is mainly ignored. In the content element, the very small and insignificant content has not been able to provide an appropriate opportunity for the sexual education of students and requires a double attention and a serious overhaul. Accordingly, the educational methods as well as evaluation can not be effective due to the weakness and weakness of educational content. In general, the results indicate that there is no coherent and logical planning in the field of sexual education curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • sexual education
  • primary school