شناسایی و اعتبار سنجی ویژگی‌های معلم اثربخش دورۀ ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

2 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال ­شناسایی­ و اعتبارسنجی ویژگی‌های معلم اثربخش در دورۀ ابتدایی است. در بخش اول از روش کیو استفاده‌شده است. جامعۀ آماری در این بخش شامل کلیۀ اساتید علوم­تربیتی­دانشگاه‌های تهران بوده (349=N) که از این میان 20 نفر به‌صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، نمودار کیو است که روایی آن با بررسی 40 سند و نظرات 3 نفر از اساتید دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و به روش آزمون مجدد، پایایی آن نیز 84/0 به­دست آمد. بخش دوم مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی بوده که جامعۀ آماری آن کلیه اساتید علوم­تربیتی دانشگاه‌های تهران، اعضای انجمن مطالعات برنامه­درسی و گروه‌های آموزشی دورۀ ابتدایی تهران است (987=N) که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 325 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن مورد تأیید 3 نفر از صاحب‌نظران قرارگرفت و پایایی آن (96/0=α) به دست آمد. عمدۀ نتایج بیانگر شناسایی 65 ویژگی بوده است که در 7 بُعد ویژگی­های شخصیتی، تربیت دینی-اخلاقی، کاراندیشی، صلاحیت و شایستگی‌ها، تدریس مؤثر، مدیریت کارآمد کلاس و نظارت و ارزشیابی دسته‌بندی­گردید. ازنظر آمار 7 بُعد مذکور دارای اعتبار ولی از بین 65 ویژگی، 5 ویژگی از اعتبار لازم برخوردار نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Validating Characteristics of Effective Primary School Teachers

نویسندگان [English]

  • jamal RAZI 1
  • Mohhamad Reza Emamjomeh 2
  • Gholamali Ahmadi 2
  • bahramsaleh ُSedghpur 2
1 Doctoral student of Curriculum Planning, Shahid Rajaee University of Education, Tehran
2 Shahid Rajaei University of Education, Tehran
چکیده [English]

The main objective of This research was to identify and validate the characteristics of the effective teachers at the primary levels. In the first part, the Q-method was used. The statistical population in this section included all faculty members of educational sciences of Tehran universities (N=349), that 20 individuals were selected based on purposive sampling and snowball. The data collection tool is the Q-diagram. The reliability of the tool was confirmed by reviewing 40 documents and was approved by 3 university experts. The validity of the questionnaire was 0.84. The second part is based on exploratory factor analysis. The statistical population of this study was all the professors of educational sciences in Tehran universities and elementary education groups of Tehran (N=987). 325 individuals were selected though random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with content reliability confirmed by 3 experts and validity of α=0.96. The main findings indicated that 65 characteristics were identified in 7 dimensions of personality traits, religious-ethical education, reflection, qualifications and competencies, effective teaching, effective classroom management, and monitoring and evaluation. The 7 dimensions were confirmed, but among 65 characteristics, 5 characteristics were validated

کلیدواژه‌ها [English]

  • effective teacher
  • characteristics
  • validation
  • primary level