برنامه درسی جدید ریاضی: معلمان چه می کنند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشگاه فرهنگیان

‎10.18869/acadpub.cstp.4.8.51

چکیده

پژوهش حاضر با هدف افزایش فهم و ادراک نسبت به چگونگی فرآیند تغییر دانش نظری و عملی معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. برای انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و برای گرد آوری داده ­ها از مصاحبه ­های گروهی متمرکز استفاده شده است. تعداد نمونه­ های این پژوهش که پس از مرحله­ی اشباع داده ­ها به دست آمده، 25 معلم است. برای تحلیل داده­ها از تحلیل محتوا/مضمونی و برای افزایش اعتبار آن­ها از تکنیک­ های کنترل عضو و مرور همکاران استفاده شده است. یافته ­های پژوهش در سه محور کلی کیفیت تغییر دانش نظری و عملی معلمان، مسیر یا کانال ­های تغییر دانش نظری و عملی معلمان و عوامل اثرگذار بر تغییر دانش نظری و عملی معلمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته ­ها نشان می­دهد که به دلیل کیفیت نامناسب برنامه ­های آماده­سازی معلمان برای اجرای تغییر، تغییرات اندکی در دانش نظری و عملی معلمان ایجاد شده است. طراحی و تدوین برنامه­ های ضمن خدمت، با تغییر دیدگاه ابزاری طراحان و مسئولان تغییر به پدیده­ی تغییر معلمان میسر می ­شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The New Mathematic Curriculum: What the teachers do?

نویسندگان [English]

  • azam zarghani 1
  • Maghsood Amin Khandaghi 2
  • Bakhtiyar Bakhtiyar Shabani varaki 2
  • nematollah mousapour 3
1 Mashhad Ferdowsi University
2 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
3 Farhangian UN
چکیده [English]

The aim of this study was to increase understanding of how to change theoretical and practical knowledge of primary school teachers. The research approach was qualitative. The data were collected through focus group interviews. The sample size was obtained after the saturation phase including 25 teachers. The data were analyzed using content /thematic analysis. Two techniques were used for increasing the trustworthiness of data including member check, and peer review or debriefing. The findings were labeled in three categories comprising the quality of theoretical and practical knowledge change, the change channels of theoretical and practical knowledge of teachers and the factors influencing the change of teachers' theoretical and practical knowledge. These categories embraced the sub-categories. As sum, the results revealed that the low quality of teachers' in-service curriculum bring the unimportant change in theoretical and practical knowledge of teachers. Design and development of teachers' in-service curriculum, needs change in instrumental perspective of designers and executives of curriculum-making toward change phenomenon in teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • theoretical knowledge
  • practical knowledge
  • teacher change
  • curriculum
  • mathematics