شناسایی مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان رشته مهندسی عمران: روایت قابلیت‌های مبنایی از دیدگاه کارفرمایان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان

3 دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های ضروری اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان رشته مهندسی عمران بوده است که از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده‌ها از نوع میدانی است و با توجه به هدف پژوهش از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مهندسان حرفه‌ای عمران تحت عنوان کارفرمایان حوزه مهندسی عمران بوده و از رویکرد نمونه گیری هدفمند با روش گلوله برفی برای جمع آوری نمونه به تعداد 20 نفر استفاده شده است. شیوه جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و به منظور تحلیل یافته‌ها از مقوله‌بندی استفاده شده است. روش اعتباریابی داده‌های مصاحبه‌ها، از نوع روایی درونی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد از نظر کارفرمایان حوزه مهندسی عمران مهم‌ترین مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری رشته مهندسی عمران شامل6 مولفه بود که عبارتند از دانش تئوری و تخصصی، دانش بین رشته‌ای، دانش عملی و فنی، مهارت‌های کار جمعی، مهارت های شغلی و بینش مهندسی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the components of employability of civil engineering graduates: Narrating basic capabilities from the perspective of employers

نویسندگان [English]

  • fateme yazdani 1
  • Fereydoon Sharifiyan 2
  • ahmadreza nasr 3
  • Ahmad Sshanesazzade 1
1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan
2 Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
3 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the essential components of employability of civil engineering graduates, which is applied in terms of purpose and field type in terms of data collection, and according to purpose of the research, a qualitative phenomenological method has been used. The statistical population includes professional civil engineers under the title of employers in field of civil engineering and the method of targeted sampling by snowball method has been used to collect samples of 20 people. The interview data collection method was semi-structured and categorization was used to analyze the findings. The method of validating the interview data was of internal validity type. The results showed that according to civil engineering employers, the most important components of employability in the field of civil engineering included 6 components, which are theoretical and specialized knowledge, interdisciplinary knowledge, practical and technical knowledge, , job skills and engineering insight.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employability
  • Employers
  • Civil Engineering
  • Employment Components
آقاپور، شهلا، موحد محمدی، حمید، علم بیگی، امیر، و شبانعلی فمی، حسین. (1391). بررسی نقش مهارت‌های توسعه فردی در برنامه درسی در شکل‌گیری قابلیت اشتغال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های کشاورزی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش. 18(1) .128-113.
آقاپور، شهلا، موحد محمدی، سید حمید، و علم بیگی، امیر. (1394). مهارت‌‌های کلیدی در شکل‌گیری اشتغال‌پذیری دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 1 ، 56-.41
درویشان، علی، تسلیمی، محمدسعید، و حکیم‌زاده، رضوان. (1398) طراحی مدل مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور‌، نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 19، .7-39
راهداری، مائده، نصر، احمدرضا، نیلی، محمدرضا، و ترک لادانی، بهروز. (1394) ارزیابی مهارت‌‌های حرفه‌ای و وضعیت اشتغال دانش‌‌آموختگان کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 21(2)، 23-1.
شرفی، محمد، عباس پور، عباس. (1394) شناسایی قابلیت های اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها بر اساس نظریه داده بنیاد دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 7، 49-33.
شریفی اسدی ملفه، فاطمه، خراسانی، اباصلت، فتحی واجارگاه، کوروش، و صالحی عمران، ابراهیم. (1398). تعیین مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی با رویکرد آمیخته اکتشافی. فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 7،13، 52-29.
معماریان، حسین. (1392) نوآوری در آموزش مهندسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
وحیدشاهی،کورش، .صالحی عمران، ابراهیم و ولی پور خواجه قیاسی، رقیه. (1391) مهارت‌های زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 12(2)،100-93.
Ab Rasid, N., & Amin, N. F. (2019). Industry 4.0 Civil Engineer Job Skills Required By Employers in Malaysia. Jurnal Kemanusiaan, 17(1), 28-31
AlMunifi, A., & Aleryani, A. (2019). Knowledge and skills level of graduate civil engineers employers and graduates’ perceptions. 84-101 https://doi.org/10.3991/ijep.v9i1.9744
Artess, J., Hooley, T. and Mellors-Bourne, R. (2017). Employability: A Review of the Literature 2012-2016. York: Higher Education Academy
Blom, A., & Saeki, H. (2011). Employability and skill set of newly graduated engineers in India. World Bank Policy Research Working Paper, (5640).
Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.
Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31-44.
Chapman, B., & Doris, A. (2019). Modelling higher education financing reform for Ireland. Economics of Education Review, 71, 109-119.
Clark, H. (2013). A comprehensive framework for measuring skills gaps and determining work readiness. Employment Relations Today, 40(3), 1-11.
Confederation of British Industry (CBI). (2013). Changing the pace: CBI/Pearson education and skills survey 2013.
Craps, S., Pinxten, M., Saunders, G., Leandro Cruz, M., Gaughan, K., & Langie, G. (2017). Professional roles and employability of future engineers. In Proceedings of the 45th sefi Annual Conference 2017-Education Excellence for Sustainability, sefi 2017 (pp. 499-507). European Society for Engineering Education SEFI.
Crawley, E., Cha, J., Malmqvist, J., & Brodeur, D. (2008). The context of engineering education. In Proceedings of the 4th International CDIO Conference, Gent, Belgium.
Erdem, E., & Tugcu, C. T. (2012). Higher Education and Unemployment: a cointegration and causality analysis of the case of Turkey. European Journal of Education, 47(2), 299-309.
Hanapi, Z., & Nordin, M. S. (2014). Unemployment among Malaysia graduates: Graduates’ attributes, lecturers’ competency and quality of education. Procedia-social and Behavioral Sciences, 112, 1056-1063.
Harvey, L. (2005). Embedding and integrating employability. New Directions for Institutional Research, 128, 13-28
Husain, M. Y., Mokhtar, S. B., Ahmad, A. A., & Mustapha, R. (2010). Importance of employability skills from employers’ perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 430-438.
International Engineering Alliance. (2013). Graduate attributes and professional competencies. Version 3.
Kamaruzaman, F. M., Hamid, R., Mutalib, A. A., & Rasul, M. S. (2019). Conceptual framework for the development of 4IR skills for engineering graduates. Global Journal of Engineering Education, 21(1), 54-61.
Knight, P., & Yorke, M. (2004). Learning, curriculum and employability in higher education. London: RoutledgeFalmer.
Marimuthu, M., Arokiasamy, L., & Ismail, M. (2009). Human capital development and its impact on firm performance: Evidence from developmental economics. Journal of International Social Research, 2(8), 266-271
Matsouka, K., & Mihail, D. M. (2016). Graduates’ employability: What do graduates and employers think?. Industry and Higher Education, 30(5), 321-326.
Minelli, E., Rebora, G., & Turri, M. (2012). Waiting for the market: where is the Italian university system heading? Higher Education Policy, 25(1), 131-145.
National Academy of Engineering, U. S. (2004). The engineer of 2020: Visions of engineering in the new century. Washington, DC: National Academies Press.
Noordin, M. K. (2014). Project-Based Learning framework for non-technical skills (Doctoral dissertation, Universiti Teknologi Malaysia).
Paul, P. (2015). Virtual placements to develop employability skills for civil and environmental engineering students. Education Sciences, 5(2), 47-64.
Pazil, A. H. M., & Razak, R. C. (2019). Perspectives of Asian Employers on Graduates' Soft Skills: A Systematic Review. Universal Journal of Educational Research, 7(11), 2397-2405.
Sait, H. H., Turkman, N., & Ishaq, R. (2018). Managing the Senior Capstone Design Project for Undergraduate Students at King Abdulaziz University. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 8(5), 89-107.
Saleh, R., Widiasanti, I., & Hermawan, H. (2019, December). Development of communication competency for civil engineering students. Journal of Physics: Conference Series 140(2), 22-24.
Shyamalee, M. M. G. V., Wickramasinghe, W. M. V. S. K., & Dissanayake, S. (2013). Comparative study on employability skills of engineering graduates of different disciplines. International Journal of Education and Information Technologies, 7(4), 170-177.
Singh, P., Thambusamy, R., Ramly, A., Abdullah, I. H., & Mahmud, Z. (2013). Perception differential between employers and instructors on the importance of employability skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 616-625.
Suleman, F. (2016). Employability skills of higher education graduates: Little consensus on a much-discussed subject. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 169-174.
Yang, L. (2018). Higher education expansion and post-college unemployment: Understanding the roles of
fields of study in China. International Journal of Educational Development, 62, 62-74.