تحلیل تجارب معلمان در اجرای‌ برنامه‌‌ درسی هنر در بستر آموزش مجازی دوره اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب معلمان در اجرای‌ برنامه‌‌ درسی هنر در بستر آموزش مجازی دوره اول ابتدایی انجام شد. بدین منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده گردید. مشارکت­ کنندگان در پژوهش شامل معلمان دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 شهر پرند بود که به روش نمونه ­گیری هدفمند با تعداد 11 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ­ساختارمند بود. داده­ های حاصل از مصاحبه به روش تحلیل محتوای استقرایی و با استفاده از تکنیک کدگذاری باز در بخش­های مفهوم، زیر مقولات و مقولات اصلی استخراج گردید. مهم­ ترین مقولات استخراج شده شامل اهداف نوین، تکالیف خلاقانه، روش تدریس نوین، استفاده از انواع بازی، سایت­ های اینترنتی آموزش هنر، فایل صوتی (قصه­ گویی) بود. همچنین مهم ­ترین مزیت­های استخراج شده شامل استفاده از منابع و مواد متنوع در آموزش، بهره ­گیری مناسب و بهینه از زمان آموزش، ارتباط بیشتر معلم با فرد فرد دانش آموزان، غنی تر شدن تجارب یادگیری بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of teachers' experiences in implementing art curriculum in the context of virtual education of the first elementary school

نویسندگان [English]

  • Soheila Dadashi
  • batool sabzeh
  • Tahmineh Bazgir
Farhangian university
چکیده [English]

The aim of this study was to analyze the experiences of teachers in the implementation of art curriculum in the context of virtual education in the first elementary school. For this purpose, qualitative research method with phenomenological approach was used. Participants in the study included first grade elementary school teachers in the academic year 1399-1400 .which reached a theoretical saturation by purposive sampling with 11 people. The research tool was a semi-structured interview. The data obtained from the interview were extracted by inductive content analysis method and using open coding technique in concept sections, subcategories and main categories. The most important categories extracted included new goals, creative assignments, new teaching methods, use of various games, art education websites, audio file (storytelling). Also, the most important benefits extracted included the use of various resources and materials in education, appropriate and optimal use of teaching time, more teacher communication with individual students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art Curriculum
  • lived experience
  • art teachers
  • virtual education
اسود، سیاوش و اسلامی، ادریس. (1400). برنام‌درسی آموزش هنر در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان مهاباد. اندیشه‌های نوین تربیتی، 17(1)، 175-206.‎
امیری، سعید و موسوی، ستاره. (1401). تبیین و بررسی نشانگرهای نوآوری محتوای برنامه های درسی هنر مدارس. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،11(1)، 169-192.‎
پورحسینی، محمد، سجادی، سید مهدی و ایمانی, محسن. (1393). تبیین دلالت‌های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی‌شناسی برای فرایند تدریس و یادگیری. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(7)، 83-100.
خاطری، الهه؛ پور روستایی اردکانی، سعید؛ زارعی زوارکی، اسماعیل (1399)، تأثیر فن­آوری واقعیت افزوده در یادگیری دانش­آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدائی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 10 (3): 25-1.
رجبیان ده ریزه، مریم و صادق زاده، صفورا(1395). نگاهی بر آموزش مجازی: دیدگاه ها، زیرساخت ها، مزایا و محدودیت ه،ا دومین کنگره بین المللی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، تهران.
شرفی نیا، مریم، عمادی، بیتا و جنتیان، امیرحسین (1400). بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی بر ایجاد انگیزه دانش آموزان ابتدایی. پیشرفت‌های نوین در مدیریت آموزشی، 1(3)، 16-.2
کیا، علی‌اصغر (1388). نگاهی به آموزش مجازی (الکترونیک). ماهنامه کتاب ماه علوم اجتماعی، 13(24)، 89-82.
کیانی، معصومه و پورجمشیدی، مریم (1400). تبیین تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری الکترونیکی برای آن؛ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6 (2)، 109-132.
فلاح تفتی، سمیه، جعفری هرندی، رضا و طباطبایی، مینا سادات. (1400). تحلیل تطبیقی روش‌های تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 16(67)، 35-66.‎
فلاح­زاده، زهرا (1399)، تأثیر استفاده از فناوری در آموزش درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدائی، فصلنامه پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 2(2): 126-103.
عالیان، حمیدرضا؛ حیدری، مژگان؛ احمدی، منیژه (1399)، تأثیر آموزش از طریق واقعیت افزوده بر یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانش­آموزان پایه ششم ابتدائی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 10(4): 41-20.
مصیبی، ملیحه، رضاپور میرصالح، یاسر و بهجتی اردکانی، فاطمه(1400). مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. آموزش پژوهی،7 (27)، 65-79.
مهرمحمدی، محمود و کیان، مرجان (1399). برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، تهران: سمت.
میرزابیگی، علی(1390). نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان. تهران: مدرسه.
نواب صفوی، مینا، دارپور، فاطمه و همکاران( 1396). راهنمای معلم برنامه درس هنر، برای معلمان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی. دفتر تألیف کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش.
Ballard, S. L., & Dymond, S. K. (2017). Addressing the General Education Curriculum in General Education Settings with Students with Severe Disabilities. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 42(3), 155-170.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4).
Cuesta, L. (2010). The design and development of online course materials: Some features and recommendations. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 12(1), 181-201 Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.
Gardner,H.(2017). Taking a Multiple Intelligences (MI) Perspective , Published online by Cambridge University Press
Horsburgh, J., & Ippolito, K. (2018). A skill to be worked at: using social learning theory to explore the process of learning from role models in clinical settings. BMC Medical Education, 18(1), 156.
Illeris, K. (2018). An overview of the history of learning theory. European Journal of Education, 53(1), 86-101.
Nambiar, D. (2020). The impact of online learning during COVID-19: students’ and teachers’ perspective. The International Journal of Indian Psychology, 8(2), 783-793.
Olowoselu, bdulrasheed & Nyako, Maryam & Bello, Aishatu & Joda, Fatima. (2016). Analysis of Lecturers on Factors Affecting Quality of Training in Teacher Education. The Journal of Social Sciences Research. 2. 2411-9458.
Putra, Z. H., Witri, G., & Sari, I. K. (2020). Prospective elementary teachers’ perspectives on online mathematics learning during coronavirus outbreak. Journal of Physics: Conference Series, 1655(1), 012057.
Thiry, H. (2021). The Impact of COVID-19 on the Student Experience: A WMU Student Survey and Study.
Wijaya, T. T., Zhou, Y., Purnama, A., & Hermita, N. (2020). Indonesian students’ learning attitude towards online learning during the coronavirus pandemic. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 3(1), 17-25.
Wajdi, M. B. N., Kuswandi, I., Al Faruq, U., Zulhijra, Z., Khairudin, K., & Khoiriyah, K. (2020). Education Policy Overcome Coronavirus, A Study of Indonesians. EDUTEC: Journal of Education And Technology, 3(2), 96-106.