واکاوی الگوی جاری یادگیری مادام‌العمر در دانشگاه فرهنگیان: رویکرد گراندد تئوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه درسی دانشگاه بیرجند

2 دانشیار رشته برنامه ریزی دسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی جاری یادگیری مادام‌العمر در دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، دانشجویان و مدیران دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود، که با شیوه نمونه‌گیری هدفمند و از نوع ملاک محور، 29 نفر برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. به‌منظور اعتبارسنجی و تأمین روایی و پایایی یافته‌های پژوهشی از معیارهای 4 گانه لینکن و گوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده بیست مفهوم محوری بود، که با توجه به مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین (2008) در قالب، پدیده محوری پژوهش (تمرکزگرایی و ضعف در فرهنگ‌سازی یادگیری مادام‌العمر)، شرایط علی، راهبردها، عوامل زمینه ای و عوامل مداخله گر گزاش شد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Current Model of Lifelong Learning in Farhangian University: a Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahmoodi Boorang 1
  • Mohammad Akbari 2
  • Mohsen Ayati 3
1 curriculum in university of birjand
2 Associate Professor Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Associate Professor Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the current model of lifelong learning in Farhangian University. This research was conducted with a qualitative approach and using the grounded theory method. The statistical population included all the professors, students and administrators of Farhangian University of South Khorasan province, and 29 people were selected to participate in the research with a purposeful and criteria-based sampling method. The data collection method was a semi-structured interview, which was used to analyze the data using an open, central and selective coding method. In order to validate and ensure the validity and reliability of the research findings, the four criteria of Lincoln and Guba were used. The results of the research showed twenty central concepts, which according to the paradigm model of Strauss and Corbin (2008) in the form of the central phenomenon of the research, causal conditions, strategies, contextual and intervening factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhangian University
  • curriculum
  • lifelonglearning (3L)