طراحی الگوی برنامه درسی سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان

2 دانشگاه علامه طباطبائی

3 گرو علوم تربیتی ، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان

10.22034/tpcj.2023.190245

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامۀ درسی سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود که با استفاده از روش تحقیق آمیخته از نوع تشریحی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی و در بخش کیفی از روش تحلیل مرور نظام مند استفاده شد. جامعۀ آماری در قسمت کمی شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کشور بود و با بهره ­گیری از روش نمونه­ گیری خوشه ­ای تصادفی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 382 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سنجش سواد چندفرهنگی صادقی (1399) مشتمل بر سه مولفه ­ی دانش چندفرهنگی، نگرش چندفرهنگی و مهارت چندفرهنگی بود که با کمک 10 نفر از اساتید صاحب نظر، روایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت، و بر اساس آلفای کرونباخ، پایایی آن، 0.85 به­ دست آمد. یافته ­ها حاکی از آن بود که سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در بُعد دانش چندفرهنگی در سطح نسبتاً مطلوب و در بُعد نگرش چندفرهنگی در سطح متوسط بود، اما در بُعد مهارت چندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار نداشت. در بخش کیفی پژوهش پس از مطالعه بیش از 120 مقاله و کتاب (داخلی و خارجی) در زمینه موضوع مورد نظر، در نهایت 38 عنوان مقاله و کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار لازم برای انجام این پژوهش چک لیست­ها و کاربرگ­ ها و یادداشت­ برداری بود و تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش تحلیل نظام­ مند انجام شد که از میان 236 عبارت، پس از طی مراحل کدگذاری، 105 کد باز و 15 کدمحوری، که الگوی برنامه درسی سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان بر اساس آن طراحی شد. این الگو مشتمل بر شش مولفه اساسی( -ایجاد وفاق و اتحاد در عین تکثرگرایی؛ -پرورش شهروند فعال، دموکراتیک، محلی و جهانی؛ -تعالی کلاس جهانی؛ -کرامت انسانی (توجه به دیگری)؛ -معرفی­ فرهنگ ­های مختلف؛ -توسعه تفکر انتقادی) بوده و با استفاده از عناصر ده گانه طراحی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of multicultural literacy curriculum for students and teachers of Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Saeideh Afzali 1
  • Alireza Sadeghi 2
  • Nematollah Mousapour 3
  • Mostafa Ghaderi 2
1 Farhangiyan UN
2 Allameh Tabataba'i University
3 Department of Educational Sciences, Hormozgan University, Hormozgan
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of designing a model of multicultural literacy curriculum for students and teachers of Farhangian University. The approach of this research is mixed descriptive and its statistical population includes a small part of university-cultural university students, the sampling method was to select student-teachers from random clusters. Research method; Using a questionnaire with three components of multicultural knowledge, multicultural attitude and multicultural skills, and in the qualitative section, systematic analysis was used to find the components of multicultural literacy. In a small part, the results of this study indicated that the multicultural literacy of university students, teachers and educators was relatively good in the multicultural dimension and moderate in the multicultural dimension, but not at the desirable level in the multicultural dimension. According to the current situation of multicultural literacy of students and teachers, a model was designed and validated for the desired situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literacy
  • Multicultural Literacy
  • Multicultural Literacy Curriculum
  • Student-Teacher
امینی. (1391). تبیین برنامه ی درسی چند فرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه ریزی درسی ایران. مطالعات برنامه درسی, 26(7), 11-32.
حاتمی، جواد. قاسمی، مریم (1398). طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه­درسی رشته­های کاردانش با رویکرد کارآفرینی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. سال چهاردهم، شماره 54، ص 152-117.
حمیدی زاده, فتحی واجارگاه, عارفی, مهران, گلنار. (1397). تحلیل نظام مند آموزش چندفرهنگی در ایران. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(42), 25-38.
حمیدی زاده،کتایون، کوروش، فتحی واجارگاه ( 1396 ). آموزش چندفرهنگی، تأملی بر تجارب ایده­آل معلمان موفق در مدارس. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. دوره 7 شماره 1 بهار 1398، 163-181.
خسروی, حلاج‌دهقانی, ‌عادل, بابایی, ‌بهاره. (1397). بررسی تناسب مولفه‌های برنامه درسی مدارس با آموزش چند فرهنگی از دیدگاه مدیران و معلمان دوره‌ راهنمایی و متوسطه. نوآوری های مدیریت آموزشی, 51(13), 75-93.
رحمانی, عذرا, فقیهی, حسینی مهر, سرمدی. (1395). اعتبار سنجی مولفه‌های آموزش چند فرهنگی برای طرح در برنامه درسی دوره ابتدایی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 7(28), 233-250.
صادقی. (1392). دانش چندفرهنگی و ارتقای سبک زندگی در ایران. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 4(13), 111-124.
صادقی، علیرضا (1391). چندفرهنگی و نسبت آن با آموزش، ماهنامۀ رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 28(4)، 38-34.
صادقی، علیرضا؛ هواس بیگی، فاطمه (1399). سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 11، شماره 21، بهار و تابستان 1399، 67-31
عراقیه علیرضا, فتحی واجارگاه کوروش, فروغی ابری احمدعلی, فاضلی نعمت اله.(1390). تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی.
عزیزی، نعمت اله، بلندهمتان، کیوان، سلطانی، مسعود (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی تربیت معلم شهرسنندج از نظر دانشجومعلمان، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم،‌ شماره 2، پاییز 1389، 55-78.
علی‌پور, ‌نسرین, علی‌پور. (1395). آموزش چند فرهنگی و قومیت در برنامه درسی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی, 11(2), 167-182.
عینی اکرم, یزدانی حمید, صادقی علیرضا. (1397). تحلیل محتوای کتاب های درسی مطالعات علوم اجتماعی دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفه های آموزش چند فرهنگی.
غریبی, گلستانی, سید هاشم, جعفری. (1395). مبانی ارزش‌شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی. تدریس پژوهی, 2(1), 85-95.
فتحی واجارگاه،کوروش(1388). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی. تهران. نشردانشگاهی بال
قلی زاده، آذر، کشتی آرای، نرگس، سهرابی رنانی، مریم(1390). نقش به کارگیری مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی مدیران در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال چهارم، زمستان ۱۳۹۰، شماره ۴
محمدی، شیرکوه، کمال، خرازی، سیدعلی نقی،کاظمی فرد، محمد، پورکریمی، جواد(1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران، فراتحلیل کیفی، دوفصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت مدرسه، دوره چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان1395، 107-87.
مصطفی زاده اسماعیل, کشتی آرای نرگس, قلی زاده آذر.(1398). ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی.
ملکی‌پور, حکیم‌زاده, ‌رضوان. (1395). تبیین برنامه درسی چند فرهنگی با تاکید بر شناسایی مولفه‌های هویت بین المللی، ملی و بومی برنامه درسی. پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی, 4(1), 63-85.
ملکی­پور، احمد و حکیم زاده، رضوان (1398). کاوشی پدیدارشناسانه در تعیین شایستگی های کارآفرینان دانش آموخته در قلمرو رشته های علوم اجتماعی و رفتاری. مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال هشتم بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱، 163 - 182
موسی پور، نعمت اله.(1397) مبانی برنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی، قم، انتشارات هوشنگی
مهرمحمدی، محمود و کیان، مرجان (1397). برنامه­درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش.تهران، انتشارت سمت.
وفایی رضا, سبحانی نژاد مهدی.(1394). مولفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی.
Acar-Ciftci, Yasemin.(2019). Multicultural Education and Approaches to Teacher Training. Journal of Education and Learning; Vol. 8, No. 4; 2019 ISSN 1927-5250 E-ISSN 1927-5269 Published by Canadian Center of Science and Education
Akiba, M. (2011). Identifying program characteristics for preparing pre-service teachers for diversity. Teachers College Record, 113, 658-697.
Banks  J.  A.,  &  Banks,  C. (2012). Multicultural  education: Issues  and  perspectives  (8th  ed.).  Wiley  Global  Education. 
Banks, J. A. (2010). Approaches to multicultural curriculum reform. In J. A. Banks., & C. A. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 247- 269). Hoboken, NJ: John Wiley.
Byker, E. J., & Marquardt, S. (2016). Curricular connections: Using critical cosmopolitanism to globally situate multicultural education in teacher preparation courses. Journal of Social Studies Education Research, 7(2).‏
Cherng, H. Y. S., & Davis, L. A. (2019). Multicultural matters: An investigation of key assumptions of multicultural education reform in teacher education. Journal of Teacher Education, 70(3), 219-236.‏
Cook, P. G. (2009). The Rhetoricity of Cultural Literacy. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture, 9(3), 487–500. 29.https://doi.org/10.1215/15314200-2009-008
Dooley, C. M. (2008). Multicultural literacy teacher education: Seeking micro-transformations. Literacy Research and Instruction, 47(2), 55-75.‏
Dudeney, G., Hockly, N., & Pegrum, M. (2013). Digital literacies (research and resources in language teaching) (1st ed.). Routledge.
Eisner,E.(1998)."Does Experience in the Arts Boost Academic Achievement?" of schools We need. PP.87,100.
Elena Shliakhovchuk.(2019) Universitat Politècnica de València 4 PUBLICATIONS 0 CITATIONS
Feuerverger, G. (1994). A multicultural literacy intervention for minority language students. Language and education, 8(3), 123-146.‏
Flavell, H., Thackrah, R., & Hoffman, J. (2013). Developing Indigenous Australian cultural competence: A model for implementing Indigenous content into curriculum. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 4(1), 39–57.
Gay, G., & Howard, T. C. (2000). Multicultural teacher education for the 21st century. The teacher educator, 36(1), 1-16.‏
Geneva Gay., & Mary Stone Hanley.(2010) The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, Volume 72, 1999 - Issue 6 Published online: 03 Apr 2010.
Gorski, Paul C. (2010). Good intention are not enugh: a decolonizing ntercultural Education. Intercultural Education, 19:515-525.
Grace Feuerverger.(2009).A multicultural literacy intervention for minority language students. ISSN: 0950-0782 (Print) 1747-7581 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/rlae20
Gukalenko, O. V., & Borisenkov, V. P. (2016). Multicultural education in the conditions of globalization. In SHS web of conferences (Vol. 29, p. 01026). EDP Sciences.‏
Han, H. S., & Thomas, M. S. (2010). No child misunderstood:Hanover Research. (2011). A crosswalk of 21st Centuary Skills.Retrieved fromhttp://www.montgomeryschoolsmd.org/uploadedFiles/about/strategicplan/21stCenturySkills.pdf
Hartman, P., Renguette, C., & Seig, M. T. (2018). Problem-based teacher-mentor education: Fostering literacy acquisition in multicultural classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 12(1).‏
Hsieh, A. L., & Seshadri, G. (2018). Promoting diversity and multicultural training in higher education: Calling in faculty. In Promoting ethnic diversity and multiculturalism in higher education (pp. 112-131). IGI Global.‏
Hsiu-Ping Huang., & Ying-Yao Cheng., & Cheng-Fu Yang. (2016).Science Teachers’ Perception on Multicultural Education Literacy and Curriculum Practices. Received 30 September 2016 ▪ Revised 11 November 2016 ▪ Accepted.
Huang, H. P., Cheng, Y. Y., & Yang, C. F. (2017). Science teachers’ perception on multicultural education literacy and curriculum practices. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2761-2775.‏
Kapoyannis, T. (2019). Literacy Engagement in Multilingual and Multicultural Learning Spaces. TESL Canada Journal, 36(2), 1-25.‏
Kim, Y., Turner, J. D., & Mason, P. A. (2015). Getting into the zone: Cases of student-centered multicultural literacy teacher education. Action in Teacher Education, 37(2), 102-119.‏
Kolesina, E.G. (2017) Polycultural education in various pedagogical systems // Professional education and society. №4 (24). P. 34-45.
Kolesina, E.G. (2018) Cross-cultural literacy in multicultural education: monograph. Moscow: Publishing house ‘Pero’, 83 p.
Kucuktas, S. (2016). Examination of faculty members’ multicultural teaching competencies at a four-year institution (Doctoral dissertation).‏
Marino Yellin, S., & Archilla Perez, D. (2012). Multicultural Literacy in Education: Meeting the Objectives of the Florida Sunshine State Standards.‏
Markova, N., Podgorecki, J., & Yusupova, G. Educating young people in multicultural educational environment of higher education institution.‏
Nieto, S. (1992). Affirming diversity: The sociopolitical context of multicultural education. New York, NY: Longman.
Nieto, S. (2004). Black, white, and us: The meaning of Brown v Board of Education for Latinos. Multicultural Perspectives, 6(4), 22-25.
Norton, B. (2013). Identity and language learning: Extending the conversation (2nd ed.). Clevedon, England: Channel View.
Olur, B., & Oguz, A. (2019). Qualification Perception of Prospective Teachers on Multicultural Education: A Need Assessment. Online Submission, 8(4), 165-184.‏
Pattnaik, J., & Vold, E. B. (1998). Preservice teachers’ multicultural literacy: Are we missing the forest for the trees?. Equity & Excellence, 31(3), 73-84.‏
Pedersen, P. (2004). 110 experiences for multicultural learning. Washington, DC.
Pope, R. L., Reynolds, A.L., & Muller, J. A. (2004). Multicultural Competence in Student Affairs. San Francisco: Jossey-Bass.
Schmidt, P. R. (1996). One teacher's reflections: Implementing multicultural literacy learning. Equity and Excellence in Education, 29(2), 20-29.‏
Schweizer, B. (2009). Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?, Thought &Action, 2009. Thought&Action, 51–56. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ930461
Segal N., Kancewicz-Hoffman N., L. U. (2013). Cultural Literacy in Europe today (Vol.January). Retrieved from. https://www.unilu.ch/fileadmin/fakultaeten/ksf/institute/kuwifo/dok/cultural-literacy_esfpolicy- briefing.pdf
Sergeeva, M. G., Shafazhinskaya, N. E., Smirnova, M. A., Poliakova, I. V., Polozhentseva, I. V., Goltseva, O. S., & Kolosova, G. M. (2019). Development of teachers’ cross-cultural literacy in the system of further vocational education. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(13), 249-254.‏
Shliakhovchuk, E. (2021). After cultural literacy: new models of intercultural competency for life and work in a VUCA world. Educational Review, 73(2), 229-250.‏
Sue, D. W., & Sue, D. (2013). Counseling the culturally diverse: Theory & practice (6th ed.). New York, NY: John Wiley.
Taylor, L., & Hoechsmann, M. (2012). Why Multicultural Literacy? Multicultural Education Inside and Outside Schools. In Precarious International Multicultural Education (pp. 315-332). Brill.‏
Villegas, A. (2019). Multicultural Education Implemented in Elementary Schools.‏