تبیین نظریه‌پردازی شخصی اعضای هیأت علمی از نظر متخصصان و تعیین دیدگاه‌های مدرسان نمونه دانشگاه اصفهان پیرامون نقش آفرینی آن در عرصه تعالی تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان، ایران

10.22034/tpcj.2023.190221

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه متخصصان در ارتباط با جایگاه نظریه­پردازی شخصی و نقش آن در تعالی تدریس بود. بر این اساس از اساتیدی که دارای تجارب و سوابق علمی بودند، مصاحبه به عمل آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه ها به صورت حضوری و مجازی انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده بعد از کدگذاری، با استفاده از روش مقوله بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از دیدگاه اکثر اساتید داشتن تجربه، دانش و آگاهی علمی ازجمله پیش بایست های نظریه پردازی شخصی به شمار می رود. همچنین، اساتید معتقد بودند که ربط و نسبت نظریه های عام و نظریه پردازی شخصی به سه شکل کل به جزء، تلفیقی و فنی- هنری می باشد. مطابق دیدگاه اساتید، افزایش دانش و بهبود عملکرد اساتید مهم ترین فرصت ­ها، و کم تجربه بودن اساتید، مهم ترین چالش فراروی نظریه ­پردازی شخصی عنوان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the personal theorizing of faculty members from the point of view of experts and determining the viewpoints of exemplar faculties of University of Isfahan regarding its role in the teaching excellence

نویسندگان [English]

  • Yaghoob Lohrabi 1
  • Fereydoon Sharifiyan 1
  • Seyed Ebrahim Mir shah jafari 2
1 Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
2 Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the views of experts in relation to the personal theorizing and its role in teaching excellence. In this regard, among the professors who had scientific experience and works were selected and interviewed. The data collection tool was a semi-structured interview. Interviews were conducted face-to-face and virtual. After coding, the collected data was analyzed using the categorization method. The results showed that from the point of view of most of the professors, having experience, knowledge and scientific awareness are among the prerequisites for personal theorizing. Also, the professors believed that the relationship between general theories and personal theorizing is in three forms: whole to part, integrated, and technical-artistic. According to the professors' point of view, increasing knowledge and improving professors' performance are the most important opportunities, and the lack of experience of professors is the most important challenge to personal theorizing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • Personal theorizing
  • Curriculum
  • Teaching excellence
اسمعیل­نیا، مژگان و همکاران(1396). ارائه مدل تعالی آموزش‌های مجازی در دانشگاه فرهنگیان در راستای توسعه منابع انسانی(مطالعه کیفی)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(15)، 108-83 .
زرقانی، اعظم و همکاران(1395). ارتباط دانش نظری و عملی معلمان در پارادایم‌های اجرای برنامه درسی، مجله پژوهش­نامه مبانی تعلیم و تربیت، 6(1)، 68-46.  
شریفیان، فریدون(1392). نوع­شناسی نظریه‌های برنامه درسی. اصفهان: نشر آموخته.
قادری، مصطفی(1383). بسترهای فهم برنامه درسی. تهران: موسسه انتشارات یادواره کتاب.
گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس(1394). روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (جلد اول)، ترجمه نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
محسنی، علی­اکبر(1383). آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه­ها، دایره­المعارف آموزش عالی. تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
مهرمحمدی، محمود(1392). درآمدی بر آموزشگری درآموزش عالی: به سوی استاد آموزش پژوه. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
       مهرمحمدی، محمود(1389). برنامه درسی: نظرگاهها، چشم­اندازها و رویکردها، تهران: انتشارات سمت.
مهرمحمدی، محمود(1396). یادداشت سردبیر: قلمرو نظریه‌پردازی در تربیت معلم، پژوهش در تربیت معلم، 1(1): 12-9.
نیازی، محسن(1384). آیین پژوهش (بنیادهای پژوهش در علوم اجتماعی). تهران: نشر اندیشه نوین.
Chant, R. H. (2002). The Impact of Personal Theorizing on Beginning Teaching: Experiences of Three Social Studies Teachers, Theory & Research in social education, 30 (4): 516-540.
Chant, R. H., Heafner, T. L., Bennett, K. R. (2004). Connecting Personal Theorizing and Action Research in Preservice Teacher Development. Teacher Education Quarterly: 25–42.
Clandinin, D. J. (1985). Personal Practical Knowledge: A Study of Teachers' Classroom Images. Curriculum Inquiry, 15(4): 361-385.
Clift, R. T., Larson, A. E. (1994). Emphasizing the Personal in Research on Teachers' Thinking, University of Illinois at Urbana, Champaign, U.S.A. Teaching & Teacher Education, 10 (1): 121-124.
 Conelly, F., Clandinin, D., & He, M. (1997). Teachers; personal practical knowledge on the professional knowledge landscape. Teaching and Teacher Education, 13(7), 665-674..
Debailleul, C., Bichler, S. and Nitzan, J (2017). Theory and Praxis, Theory and Practice, Practical Theory.  This Version is available at: http://hdl.handle.net/10419/157873.
Elbaz, F. (1983). Teacher Thinking. A Study of Practical Knowledge. Croom Helm, NY: Nichols Publishing Company
Gaiziuniene, L., Janiunaite, B., Horbacauskiene, J. (2020). Teacher Activities in Adaptation of Innovative Study Methods at University: Theoretical and Practical Implications. Chapter 7: 113-114.
Golombeck, P. (2009). Personal practical knowledge in L2 teacher education. In A. Burns & J. Richards (Eds.), The Cambridge guide to second language teacher education, (pp. 155162). New York, NY: Cambridge
Kukulska, H. (2020).  Innovating Pedagogy  2020: Exploring new forms of teaching, learning and assessment, to guide educators and policy makers. Institute of Educational Technology, The Open University Walton Hall, Milton Keynes, MK7 6AA, United Kingdom.
   Levin, B.B., & He Ye (2008). Investigating the content and sources of preservice teachers’ personal practical theories (PPTs). Journal of Teacher Education, 59(1), 55-68.
Maaranen, K., Pitkaniemi, H., Stenberg, K., & Karlsson, L. (2016). An idealistic view of teaching: teacher students’ personal practical theories. Journal of Education for Teaching, 42(1): 80-92.
Maaranen, K., Stenberg. K. (2017). Portraying reflection: the contents of student teachers’ reflection on personal practical theories and practicum experience. Reflective Practice: 1-15.
Mannikko, I., Husu, J. (2019). Examining teachers’ adaptive expertise through personal practical theories. Teaching and Teacher Education 77: 126-137.
Pape, S. L. (1992). Personal theorizing of an intern teacher. In E. Wayne Ross, J. Cornett, & G. McCutcheon (Eds.), Teacher personal theorizing: Connecting curriculum practice, theory, and research. Albany, NY: State University of New York Press: 67– 81.
Ross, E. W., Cornett, J. W., & McCutcheon, G. (1992). Teacher personal theorizing and research on curriculum and teaching. In E. Wayne Ross, J. Cornett, & G. McCutcheon (Eds.), Teacher personal theorizing: Connecting curriculum practice, theory, and research. Albany, NY: State University of New York Press: 3– 18.
Ross, E. W., Cornett, J. W., McCutcheon, G., Eds. (1992). An Essay-Reviev of Teacher Personal Theorizing: Connecting Curriculum Practice, Theory, and Research. New York: State University of New York Press.
Puustinen, M., Santti, J., Koski, A., Tammi, T. (2019). Teaching: A practical or research-based profession? Teacher candidates' approaches to research-based teacher education. Teaching and Teacher Education, 74: 170-179.
Sanders, D., & McCutcheon, G. (1986). The development of practical theories of teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 2(1): 50-67.
Stenberg, K., Karlsson, L., Pitkaniemi, H., Maaranen, K. (2014). Beginning student teachers’ teacher identities based on their practical theories, European Journal of Teacher Education, 37(2): 204– 219.
Sweeney, A. E., Bula, O. A., & Cornett, W. J. (2002). The Role of Personal Practice Theories in the Professional Development of a Beginning High School Chemistry Teacher, Journal of  Research in Science Teaching, 38(4). pp: 408-441.
Weenie, A.(2008). Curricular Theorizing From the Periphery. , Curriculum  Inquiry,38(5):545-557.                                                                                                                                     
       Yong, T. L(2012). Integrating the Technological Dimension into Teaching and Learning— A Socio-cultural Perspective, Technology In Higher Education, pp:        1-7.
       Young, M. (2013). Overcoming the crisis in curriculum theory: acknowledge- based approach, Journal of Curriculum Studies, 45(2): 101-118.